En axelryckning

Pojke tror inte på kärleken och tvingas av sin agent att skriva manus till en romantisk komedi. Pojke möter flicka och börjar så smått tro på kärleken. Enligt den romantiska komedins standardmall måste ett hinder etableras och i detta fall är det att flickan redan är i ett förhållande. Hur ska det gå? Tja, en titt på standardmallen så är det lätt att räkna ut. Meningen är att vi på resans gång ska få ett gäng fyndiga repliker, kastas mellan hopp och förtvivlan för att till slut inse att även vi blivit lite småkära i huvudkaraktärerna.

Det går väl inget vidare för regissör Justin Reardon i den här långfilmsdebuten för de där sakerna händer liksom aldrig. Huvudpersonen (Chris Evans) omges visserligen av ett charmigt galleri av vänner med olika skruvade personligheter men dessa används mest för att skratta åt och inte som de bollplank till huvudkaraktären de skulle kunna vara. Det är dock inget fel på skådespeleriet eller kemin då både Evans och Michelle Monaghan fungerar utmärkt tillsammans. I birollerna ser vi namn som Topher Grace och Luke Wilson spela udda kompisar och de gör också vad de kan.

Mitt problem är snarare att filmen misslyckas leda någonstans rent känslomässigt. Detta trots att det staplas klassiska klichéer på varandra under slutspurten. Vi har springandet genom flygplatsen, irrandet i en taxi med en torr men humoristisk förare. En skara anonyma människor som bara växer och följer huvudpersonen på väg mot slutmålet. Och så då själva målet att stoppa ett bröllop. Trots att man utger sig för att kunna genren, genom att man genom hela filmen skojar med dess typiska beståndsdelar, så lyckas man ändå inte generera ett slut som ger mer en än axelryckning.

En 15 minuter lång bakom kulisserna-film och två trailers för andra filmer. Inget värt att skriva hem om och inget värt att ödsla fler tecken på. Bakom kulisserna-filmen är ungefär lika klichéartad som huvudfilmen.

1. Chris Evans karaktär har inget officiellt namn. På filmdatabasen IMDB benämns han till exempel som The Narrator – Berättaren. Det var inget jag tänkte på under filmens gång.

2. Manuset är skrivet som en övning i att bryta mot alla skrivregler för ett dylikt manus. De borde koncentrera sig på att skriva något riktigt bra som följer reglerna innan de ger sig på att bryta dem.

3. Det pratas i filmen om att Ashley Tisdale och Matthew Morrison ska spela huvudrollerna i filmen Chris Evans skriver manus till. I en ganska kul scen dyker de upp som sig själva och spelar ut en del av manuset i Evans huvud.

THOMAS HELSING (2015-03-07)