Inte oumbärlig men charmig fördjupning

Marvels filmiska universum ("MCU") utökas både framåt och bakåt för varje år som går. "Agent Carter" bidrar på sitt sätt genom att fylla ut luckorna mellan "Captain America: The First Avenger" och nutiden, då serien kort och gott är en spin-off på filmen, och i synnerhet en fortsättning på kortfilmen "Agent Carter" som smögs in på "Iron Man 3"-utgåvan. Med andra ord är detta en tv-serie som handlar om Agent Peggy Carter (Hayley Atwell) och utspelar sig på 40-talet. Marvels första projekt med en kvinnlig huvudroll blev alltså "Agent Carter". Bara det är värt att uppmärksamma.

Året är 1946, kriget är över och Peggy Carter jobbar för Strategic Scientific Reserve (SSR). Men hennes insatser för landet har fallit lite i glömska och i det mansdominerade 40-talssamhället minimeras hennes värde. Hon får pyssla med papper, komma med kaffe och syssla med andra omanliga uppgifter medan männen kavlar upp ärmarna och "jobbar". Det hindrar inte Peggy från att skapa sina egna uppdrag och parallellt med sina kollegor jobba både med dem och mot dem. Peggys vän från kriget, Howard Stark (Dominic Cooper) - grundaren av Stark Industries (och förstås blivande pappa till en viss Tony Stark), misstänks för förräderi då han påstås ha sålt sina vapen till främmande makter. Stark blir en jagad man, men vänder sig i smyg till Peggy för att ha en chans att rentvå sitt namn. Han menar att någon stulit olika vapen och experiment från hans valv och säljer dessa på den svarta marknaden, och det är mycket farliga vapen som i fel händer kan leda till katastrofala följder.

Medan Stark håller sig gömd får Peggy tillgång till hans nyttiga butler Edwin Jarvis (James D'Arcy) som ställer upp i alla väder och emellanåt kommer med avgörande svar på frågor Peggy fastnar i. Namnet Jarvis, eller snarare J.A.R.V.I.S. känner vi förstås igen från "Iron Man"-filmerna... Ytterligare en koppling. Samtidigt som Peggy försöker privat att hålla sitt arbetsliv hemligt - officiellt jobbar hon på ett telefonbolag - och på arbetet försöker hålla sin verkliga agenda hemlig, hamnar hon i ett snårigt äventyr där en hemlig organisation, Leviathan, sprider oro och död runt omkring sig. För att lösa uppdraget krävs ett visst grävande i det förslutna, assistans från det bekanta militärförbandet Howling Commandos och en hel del personliga uppoffringar.

Första säsongen av "Agent Carter" består av åtta avsnitt är en charmig fördjupning i MCU, men inte oumbärlig tittning. De pusselbitar och liknande som passar in i helheten känns i dagsläget inte som de är så pass avgörande att man måste ha med sig dem in i framtida bitar av universumet. Men det är charmigt och underhållande, och på sitt vis originellt. 40-talsmiljön sätter vissa begränsande ramar som jag tycker att serien klarar av att hålla sig inom. Dialogerna, attityderna, kläder, bilar och så vidare känns som det ska, och att vissa miljöer känns påtagligt "kulissiga" tror jag är gjort med flit för att knyta an till de budgetbegränsning som fanns inom filmen på 40-talet.

Mest glad blir jag för att en karaktär som kändes som en viktig birollsfigur, men egentligen inte mer, från en film, helt plötsligt fått en egen tv-serie. Det var nog inte alls helt självklart när Hayley Atwell gjorde rollen för första gången 2011. Sedan dess har hon gjort samma roll i ytterligare sex MCU-produktioner. "Agent Carter" är kanske inte oumbärlig, men Agent Carter är det definitivt.

Tre minuter med bloopers bjuds som extramaterial. Det mesta handlar om trams bakom kameran, men det finns en lustig sekvens där en duva stör inspelningen - inom hus.

Det bör även poängteras att den utgåva som recenserats är en import från England. En svensk utgåva är i dagsläget inte aktuell.

1. "Agent Carter" måste vara en av få tv-serier som har flashbacks till en biofilm, då bilder ur "Captain America: The First Avengers" visas i pilotavsnittet. En fördel med att tillhöra samma filmiska universum.

2. Den övergripande storyn med Howard Starks stulna teknologi är löst baserad på en längre berättelse från Iron Man-tidningarna - "Armor Wars" - där Tony Stark letar efter saker som stulits från honom.

3. Två avsnitt innehåller inslag från en radioteater om Captain Americas äventyr. Här kan man se och höra Kevin Smiths co-host Ralph Garman från "Hollywood Babble-On" som berättaren i teatern.

ANDERS JAKOBSON (2016-01-30)