Årets sämsta film är här

Ungefär så här ligger det till. En kille övertalar sin fru om det förträffliga i att ha ett öppet förhållande. För att det ska fungera hittar han på tio regler, vilket ger oss filmens titel. Dessutom övertalar han sin bästa kompis till att han borde prova på en trekant med sin tjej. Vad som sedan utspelar sig i 90 minuter är väldigt lite sex och ännu mindre humor och inga anledningar alls till varför den här filmen har existensberättigande.

Innan jag vet ordet av har det hela gått från snaskig ungdomskomedi till en ungdomlig och smått porrig version av en Stefan & Krister-buskis. Tempot är i och för sig imponerande högt. De hinner klämma in en hund som försöker sätta på en naken kille, två heterosexuella män som får panik när de upptäcker att de ligger nakna i samma säng och en gaykille som egentligen är straight men som hånglar med än den ena än den andra för att undgå att bli avslöjad. Sedan skulle jag kunna skriva spaltmeter om de urtrista stereotyperna, den smaklösa slapsticken eller de mossiga könsrollerna. Här är tjejerna monogama med nedprioriterad sexlust medan killarna är uppbyggda av så mycket testosteron att de måste så sin vildhavre var och när som helst. För att inte tala om den galna latinotjejen, den nitiske svarta mannen, den sliskiga gaygubben och så vidare.

Bortsett från att manuset är horribelt så nöjer man sig inte bara med att göra en klassisk fars. I stället försöker man klämma in så mycket som möjligt. Efter spring-i-dörrarna-farsen kommer en stunds förväxlade-identiteter-fars. Därefter lite smärtsam slapstick och inklämt här och där blir det en hel del urfånig under-bältet-humor för den tilltänkta tonårspubliken. Det finns ingenting av värde i den här filmen och jag hoppas att jag aldrig tvingas genomlida ännu en Leslie Greif-film igen.

Filmens trailer medföljer.

1. Det är ungefär sex år sedan jag såg en film av Leslie Greif senast. Då var det den totalt misslyckade Chevy Chase-komedin "Funny Money". Leslie verkar inte ha lärt sig mycket sedan dess då det här är en ännu sämre film.

2. De flesta av skådespelarna i filmen lider av att manuset och regin inte ger dem mer att jobba med men det finns en som sticker ut och är riktigt dunderusel. Reid Ewing spelar en karaktär som mest springer runt naken och råkar ut för plågsamt smärtsamma saker. För mig är hans skådespeleri i den här filmen ofantligt mycket mer smärtsamt.

3. Vi är bara i mars, men det slår mig att jag redan nu kan ha sett årets sämsta film. Är det så ser jag fram emot resten av året.

THOMAS HELSING (2015-03-04)