Ett historisk utsnitt utan de viktiga låtarna

En biografifilm om Jimi Hendrix är ju på pappret en kittlande upplevelse, men dessvärre blir "Jimi: All is by my side" en liten lätt besvikelse då ingen av hans viktiga låtar figurerar i filmen. Och det beror inte på att de inte hade skrivits utan på grund av att The Hendrix Estate inte tillät produktionen att använda någon av hans låtar om de inte fick total delaktighet i filmen, och de fick de inte och därmed fick filmskaparna enbart klara sig med covers Hendrix spelade. Lite snopet.

Filmen handlar om en specifik period i Hendrix korta karriär, nämligen den där han blir upptäckt och tar sina baby steps i London innan han reser tillbaka till USA för att spela på Montereyfestivalen där han fick sitt stora genombrott. Det är Outcast-medlemmen André (3000) Benjamin som gestaltar den Seattlefödda gitarrhjälten, som i inledningen av filmen harvar runt som sologitarrist i ett band som ingen tittar på.

Men en kväll är det någon som inte kan ta ögonen från honom. Modellen Linda Keith (Imogen Poots), Keith Richards flickvän, ser potentialet i strängbändaren och gör allt för att han ska slå igenom på egen hand. Hon utnyttjar alla kontakter hon har, men ingen är speciellt intresserad och det är först när The Animals-basisten Chas Chandler (Andrew Buckley) får se honom som det händer något. Chandler har tröttnat på att vara musiker och vill sadla om till att bli manager. Han tar med Hendrix till London för att bygga upp hela paketet där. Linda Keith lämnar över Hendrix i Chandlers händer och Hendrix träffar omedelbart Kathy Etchingham (Hayley Atwell) och de inleder en relation som har sin beskärda del av drama.

I och med att filmen handlar om ett utsnitt i historien blir det inget konkret slut på historien utan vi är med om när Hendrix jobbar upp sitt självförtroende och hittar sin egen grej. Jag hade ganska stora förhoppningar på filmen på förhand och tyvärr blir jag aningens besviken. Formen på filmen är ganska hoppig, nästan lite Dogma-aktig med medvetna klaff-fel, och trots att den ur en synvinkel är otroligt tydlig (se Tre saker) känns den lite luddig och inte så där jätteintressant. Jag tror att avsaknaden av Jimi Hendrix egna låtar spelar in också. Jag saknar dem i filmen och det gör att "Jimi: All is by my side" går miste om en viktig del för att bli en komplett biografifilm.

Därmed inte sagt att filmen inte levererar i sin helhet. André Benjamin är stabil i huvudrollen och han förmedlar en återhållen genialitet hos gitarristen, precis som filmen i sin helhet förmedlar en tid då det hände väldigt mycket musikaliskt och vissa sinnen öppnades medan andra var mossigt stängda fortfarande. En scen där Hendrix blir utsatt för rasistiska Londonpoliser gestaltar det på ett nästan obehagligt vis.

Jag gillar både musikfilmer och 60-70-talsfilmer, men "Jimi: All is by my side" kommer dessvärre inte bli någon klassiker. Den kunde ha gjorts mycket bättre, speciellt om rätt musik hade fått vara med i historieskildringen.

1. Filmen är oerhört duktig på att redovisa vilka personer som är med i historien. Så fort en karaktär av något värde dyker upp i rutan fryser bilden för ett ögonblick och en textremsa berättar vem det är vi ser.

2. André Benjamin är enligt uppgifter en "medioker" gitarrist, men en högerhänt sådan. Han har med andra ord fått lära sig att låtsas spela vänsterhänt till filmen och gör enligt mitt hårda musikeröga ett mycket bra jobb. Gitarrspelet vi hör är dock framfört av Waddy Wachtel.

3. Experience Hendrix, L.L.C. - så heter bolaget som satte käppar i hjulet för användandet av originallåtar i filmen. Bolaget är "owned and operated by members of the Hendrix family", och vad jag förstår är det en adopterad syster till Jimi som är "family" i detta fall. Hendrix fick två barn, varav en son med en svensk kvinna. Han har inte ärvt ett öre.

ANDERS JAKOBSON (2015-04-03)