I stället för krig: Propaganda och transport

Fyra filmer är den nya trilogin. Eller, den rådande trenden är att dela upp den sista filmen i en svit i två delar. "Twilight"-sagans fyra böcker blev fem filmer, sju "Harry Potter"-böcker blev åtta filmer och så vidare. Samma sak händer nu med "The Hunger Games"-trilogin, och jämförelsen med "Harry Potter" är riktigt passande i det här fallet då det finns klara likheter i första "Mockingjays" känsla jämfört med "Harry Potter och Dödsrelikerna - Del 1". Mycket snack och liten verkstad, brukar man säga. Eller mycket transport och lite action i det här fallet.

Jag har inte direkt blivit knockad av de två första filmerna. Den andra kändes väldigt lik den första, men slutade på ett sätt som indikerade att resten inte skulle följa samma mall. Revolten mot Huvudstadens totalitära styre är i full gång med Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) som stark symbol - en Härmskrika som ska inspirera det förtryckta folket. Förra filmen slutade med att Katniss fritogs ur spelen av en rebellstyrka och fördes till Distrikt 13 där styrkan har sitt säte. Hennes kompanjon och kärleksintresse Peeta (Josh Hutcherson) hamnade i Huvudstadens grepp som även passade på att mer eller mindre utplåna några andra distrikt, bland annat Katniss Distrikt 12.

Rebellstyrkan med Plutarch Heavensbee (Philip Seymour Hoffman) och president Alma Coin (Julianne Moore) i spetsen jobbar hårt med att omvandla den "vanliga" tjejen till den inspirerande rebell hon måste vara i den stundande kampen. Detta genom att spela in propagandafilmer (?!) och sprida ut dem till de olika distrikten. Katniss har problem med att bara stå rakt upp och ned i en studio och hålla brandtal, så hon åker ut i verkligheten med sin gamla barndomsvän Gale Hawthorne (Liam Hemsworth) och ett litet filmteam. I ruinerna och i stridens hetta finner Katniss sin inspiration.

Samtidigt använder Huvudstaden Peeta i ungefär samma syfte i sina kontrollerade tv-sändningar. Rebellerna ser Peeta som en förrädare men Katniss känner på sig att han tvingas att säga det han säger och propsar på att Peeta och alla andra fängslade vinnare från det sista Hungerspelet ska fritas. När Peeta bryter rollen i en tv-sänding inser alla att Katniss har rätt.

"Mockingjay Part 1" är med sin ungefär två timmar långa speltid den kortaste filmen i sviten än så länge, men den känns lång. Jag har inte läst böckerna och vet inte hur mycket som finns kvar att berätta, men den här delen blir väldigt seg, och med ett helt år till upplösningen blir det snudd på outhärdligt. Det är dock mycket möjligt att den här filmen får ett annat värde när sviten är komplett, men precis som med många andra "näst sista"-filmer blir det bara en halv upplevelse och en inte helt tillfredsställande känsla. Ovan nämnda "Harry Potter"-film hade precis samma känsla, även om den hade ett mer personligt värde för mig eftersom jag hade läst förlagan och visste att allt som berättades spelade roll.

Men allt det där åsido - filmen är förstås snyggt gjord och välspelad, och fans av serien lär vara saliga av lycka. Eller inte, jag vet faktiskt inte, men självklart kommer jag att se hur allting slutar även om just denna del inte riktigt bygger upp peppet inför finalen.

Då Nordisk Film inte längre tillhandahåller fysiska recensionsex har vi inte fått möjligheten att recensera extramaterialet.

1. Filmen tillägnas givetvis Philip Seymour Hoffman som dog när det var en veckans filmning kvar att göra.

2. I filmen sjunger Katniss en visa, "The Hanging Tree", som finns med i boken filmen är baserad på. Medlemmar från bandet The Lumineers skrev melodin. Jennifer Lawrence avskyr att sjunga offentligt och ville verkligen inte göra det, men låten gjordes och blev en stor succé med över 1 miljon digitala nedladdningar.

3. Efter eftertexterna finns det en liten bonus i form av en animation där de olika filmernas logotyper förvandlas från den ena till den andra för att sluta i "Mockingjay Part 2":s logga.

ANDERS JAKOBSON (2015-03-25)