Klassisk såpa från 1500-talet

Den som förväntar sig ett mustigt historiskt drama behöver inte göra sig besvär. "Reign" skiljer sig inte nämnvärt från serier som "Dallas", "Melrose Place" eller "90210". Intrigerna haglar, folk hugger varandra i ryggen och bygger romanser som om det vore den mest vardagliga sak i världen. Allting vilar visserligen på någon slags historisk bakgrund där Skottlands blivande drottning Maria Stuart (Adelaide Kane) flyr till Frankrike för att komma undan hoten från England. I Frankrike väntar dessutom hennes trolovade prins Frans (Toby Regbo) men att komma till skott med att gifta sig är inte så lätt när politiska intriger och strategier är viktigare än två unga personers lycka.

Serien kryddas av en del udda inslag som förklätts i övernaturlig skrud. Det talas om monster i skogarna runt slottet och det hittas offrade människor lite då och då. Det visar sig snart vara en kult som dyrkar några obskyra och uråldriga gudar. Inget speciellt otäckt när man vet vad det handlar om. Det andra övernaturliga inslaget är siaren Nostradamus som har en fast plats vid kung Henriks hov. En tidig profetia från honom får stor betydelse för händelser genom hela säsongen. Nostradamus har dessutom en speciell koppling till en mystisk ung kvinna som verkar bo i lönngångarna i slottets väggar. Hon får en allt större betydelse ju längre säsongen pågår.

Vändningarna blir mer och mer fantasifulla ju längre säsongen går. Ena dagen är Frans prins för att nästa vara bortplockad från ätten. Fiender blir nya vänner och tvärtom. Det är såpa i sin mest klyschiga form och jag tappar intresset redan efter en handfull avsnitt. För den som ändå letar efter ett sådant nöje att fördriva tid med är "Reign" helt okej. Serien försöker verkligen inte att vara något annat än den är och den medeltida miljön passar väl in som flärdfull bakgrund till alla sociala spel och intriger. Jag har ingen som helst behållning av den här serien men den fyller säkert sin funktion på tv-himlen.

Extramaterialet ligger utspritt på skivorna ett föredömligt sätt. Bortklippta scener finns till flertalet avsnitt och de ligger också fördelade vid dessa. Alltså inget byte av skiva för att komma åt dessa saker.

Utöver bortklippta scener finns även två dokumentärer som är placerade på sista skivan. Den första är av klassiskt bakom kulisserna-snitt medan den andra försöker lyfta fram hur de har återskapat 1500-talets Frankrike.

1. Många dras säkert till miljöerna och de vackra kläderna. Det är också för detta som serien fått en del kritik. Klänningarna må vara vackra och flärdfulla men de är inte heller tidsenliga. För min del är det soundtracket som är det mest outhärdliga. Det är någon slags mix mellan folkmusik och pop i sin mest sliskiga, tuggummituggande form. Det tilltalar dock troligen tonårspubliken.

2. Det var farligt att vara kung förr i tiden. Seriens kung Henrik deltog i flera krig, bland annat i Italien, men det var på hemmaplan han dog. Dessutom dödligt sårad av en soldat ur sitt eget livgarde. Under ett tornerspel fick han en flisa av soldatens lans i ögat och efter nio plågsamma dagar dog kungen. Det återstår att se om detta plockas med i serien.

3. Att serien tar sig friheter med historien kan man nästan räkna ut på förhand. Ett tydligt exempel är att kung Henrik framstår som äldre än sin älskarinna Diane i serien. I verkligheten var hon nästan 20 år äldre. Men det är klart, det hade väl varit för svårsmält i våra dagar när normen ofta är att äldre kvinnor inte har någon sexualitet att prata om.

THOMAS HELSING (2015-04-06)