Förutsägbart men roligt

Micke och Veronica är båda skilda och har båda varsitt barn i 12-årsåldern. Och trots att de lever rätt skilda liv faller de för varandra. Micke är snickare och Veronica läkare. Kanske inte så stor klasskillnad i dag, om man inte frågar Veronicas föräldrar förstås. De tillhör det lite finare folket och tycker inte att deras dotter ska umgås med en "simpel" snickare.

Hur som helst: Micke och Veronica träffas under lite lustiga omständigheter, faller för varandra och bestämmer att de och deras barn (som inte gillar varandra) ska tillbringa sommaren ihop i den Bohuslänska skärgården, där även Veronicas föräldrar finns. Som ni förstår blir det kaos av alltihop och… ja, ni vet hur det brukar gå i sådana här filmer.

Och just det är filmens problem. Den är förutsägbar. Micke och Veronica är kära, blir osams, går isär, kommer på att de inte kan leva utan varandra och blir ihop igen. Allt väl. Dessutom lyckas deras barn enas och bli sams via en seglingstävling. Man vet vad man får och man blir inte besviken om det är just det man vill ha. Personligen tycker jag dock att det känns lite för bekant.

När det gäller skådespelarinsatserna är Izabella Scorupco bra. Hon är ju en erfaren skådespelare. David Hellenius som spelar Micke är det däremot inte. Och det märks. När han ska vara rolig eller normal fungerar det. Han är faktiskt riktigt rolig ibland, men när det gäller känslor syns det lite för väl att han inte är en skådespelare. Här håller hans skådespelande inte tillräckligt bra standard tyvärr. Men som svensk underhållning fungerar den.

1. Vissa scener i filmen är riktigt roliga. Nästan så man skrattar högt.

2. Dag Malmberg spelar Mickes och Veronicas granne och han är faktiskt bäst i hela filmen.

3. Veronicas pappa spelas av Claes Ljungmark och han är sådär underbart överklasstorr.