Skön humor i datautvecklingens hemvist

Mike Judges stora gåva till komedigenren är vad man skulle kunna kalla en modern klassiker. Ja, nu kan man i och för sig fundera på om det är hans ironiska animerade serie "Beavis & Butt-head" jag syftar på eller om det är spelfilmen "Office Space". Jag tänkte faktiskt på den sistnämnda men båda bör rankas som klassiker på ett eller annat vis. Nu har han slagit sina påsar ihop med HBO och skapat tv-serien "Silicon Valley" som utspelar sig i det område i Californien som kallas just det. Platsen där "alla" stora teknikbolag har sin hemvist och där framtidens teknikutveckling sker dagligen.

I ett hus bor fem datanördar. Husets ägare är Erlich (T.J. Miller) har tidigare i livet sålt ett företag och fått några miljoner för besväret. Nu får unga programmerare bo gratis i hans hem mot att han får tio procent av deras eventuella företag. Richard (Thomas Middleditch) och Big Head (Josh Brener) arbetar visserligen för Google-liknande Hooli men jobbar hellre på sina privata idéer och det är Richards Pied Piper som skapar intresse. Det är egentligen en ful musikapp som ska hjälpa kompositörer att avgöra om låtarna de skriver är stulna eller inte, men i systemet finns en enormt bra komprimeringsfunktion som pressar ihop filer utan att kvaliteten försämras.

Den skruvade riskkapitalisten Peter Gregory (Christopher Evan Welch) erbjuder en summa mot tio procent av företaget, medan Hooli-ägaren Gavin Belson (Matt Ross) är villig att köpa appen för tio miljoner dollar. Efter att ha drabbats av panikattack och spytt lite beslutar sig Richard för att ta den mindre summan och med kontroll utveckla Pied Piper tillsammans med sina kompisar. I huset sitter nämligen två duktiga programmerare Gilfoyle (Martin Starr) och Dinesh (Kumail Nanjiani) som ändå inte har något bättre för sig. Dessvärre finns det ingen plats för bästa kompisen Big Head och han får gå när den strukturerade Jared (Zach Woods) ansluter från Hooli.

Vad vi har att göra med är alltså en komediserie om ett startup-bolag i datavärlden, och det kan möjligen kännas som aningens smalt. "The Internship" var inne och nosade i samma värld härom året och det är klart att det är skoj för vi som har arbetat inom världen att le lite åt referenser och nicka åt SCRUM-utveckling och annat som man har erfarenhet av. Men är det kul för gemene man? Ja, jag har lite svårt att avgöra det, men humorn och dramat i serien är inte nödvändigtvis fast sammansvetsat i tekniktemat.

I grund och botten handlar det om en grupp människor som inte riktigt vet vad de ger sig in i och måste hantera alla möjliga sorters problem för att gå vidare. Samtidigt är det en liten elak nagel i ögat på alla företag som "förbättrar världen" med just sin tekniska lösning. Företagskulturen inom Hooli med "cykelmöten" och strul med de senaste videokonferenslösningarna roar.

Säsongen består av åtta avsnitt och glädjande nog finns det ett driv framåt från avsnitt till avsnitt. Allting leder mot en stor teknikmässa där Pied Piper tävlar mot andra startups och som värsta motståndare finns Hooli som pillat isär Richards grundprodukt och skapat en egen tjänst som kanske till och med är bättre.

Jag gapskrattar inte åt "Silicon Valley" men jag finner humorn i serien skön och kommer snabbt in i den, även om starten är lite småseg. Det ska bli kul att se hur den tas vidare för även om Richard klarar att hantera många problem - med ett antal uppkastningar på vägen - så kommer det garanterat nya...

Utöver kommentarspår finns det tre bakomfilmer där den första är en klassisk presentation av serien med lite kommentarer om karaktärer och teman. Den andra handlar om hur de skapade en exakt kopia av en teknikmässa, där den största utmaningen verkar ha varit att hitta på namnen till alla fejkbolag. Sist men inte minst är en guidning i bästa "Cribs"-stil av huset där Pied Piper-gänget lever och jobbar.

Fullt godkänt som komplement.

1. Christopher Evan Welch som spelar den otroligt märkliga riskkapitalisten Peter Gregory dog i lungcancer halvägs in i den första säsongen. Mycket tråkigt, för karaktären var tveklöst den mest skruvade i hela serien.

2. Säsong 2 visades på tv under våren 2015.

3. Mike Judge jobbade i Silicon Valley under slutet av 80-talet och har plockat en del inspiration från sina egna erfarenheter.

ANDERS JAKOBSON (2015-05-12)