En svagare film

Tredje filmen (i den här omgången) om Beck och de andra handlar om utnyttjande av illegal arbetskraft och eventuella terrorister. Det hela börjar med ett mord och ett vittne som har vilda åsikter om invandrare och vad de har för sig här i Sverige. Beck och Gunvald är ganska snart övertygade om att det inte handlar om några terrorister, men SÄPO är av en annan åsikt vilket leder till konfrontationer som inte gynnar någon av grupperna.

Tyvärr måste jag konstatera att "Invasionen" är en svagare film än vi är vana vid. Det känns inte riktigt som om filmen lyfter utan den tuggar på i lite maklig takt och det känns inte bra. Det saknas även tillfällen att själv spekulera i vad som hänt och vem som legat bakom. Det mesta är ganska transparent och det kräver inte så mycket för att man ska kunna lägga ihop saker och ting och få fram lösningen. Man vet ganska direkt vem som är den elake och vem som utnyttjats.

Så tyvärr sviktar "Beck"-serien här när det gäller själva handlingen. När det gäller skådespelarna och karaktärerna tycker jag dock fortfarande att man i den här omgången fått fram de bästa karaktärerna. De runt Beck känns genuina och även de som bara är med i just den här filmen känns stabila. Man har inte samarbetat med tysk TV den här gången och har därför inte någon tysk skådespelare som dubbats till svenska, vilket är en stor lättnad men även bortsett från det känns gruppen bättre.

Att sen både Martin och Gunvald känns äldre och mer stabila gör det hela bara mer trovärdigt. Sammanfattningsvis måste det dock konstateras att "Invasionen" är en svag film manusmässigt sett, men med bra skådespelarinsatser. Tillsammans blir detta dock ett svagt kapitel i "Beck"-serien.

1. Jag gillar de utseendet på de nya omslagen. Ser riktigt bra ut.

2. Upplägget på nya seriens omgångar är lite annorlunda. Den här gången visades de först på C More.

3. Filmen känns lite som ett inlägg i dagens invandrardebatt.