Mörkt och dystert men inte zombies

"Maggie" har beskrivits som en zombiefilm och den har beskrivits som Arnold Schwarzeneggers chans att göra en seriös roll. Nu har jag sett filmen och kan konstatera att det är definitivt inte en zombiefilm. Däremot fungerar Arnold rätt bra i den.

Allt tyder på att det är zombies som de infekterade i filmen förvandlas till. Det sägs visserligen inte att de återkommer från de döda men de får smak för människor och de få man får se som gått länge med smittan påminner om de zombies vi är vana med till utseendet. Men där slutar alla likheter. Här tar det lång tid för dem att förvandlas efter att de blivit bitna. De blir inte så galna som riktiga zombies blir och de har en viss kontroll över vad det gör. Jag ser det mer som om de smittats av något dödligt virus än blivit zombies. Och i ärlighetens namn vet jag inte om det är filmmakarna själva som sagt att detta är en zombiefilm eller om det är media som (felaktigt) gjort det. Vilket som så anser jag inte att detta är en zombiefilm.

När det gäller Arnolds insatser så klarar han sig men inte så mycket mer. Han ser inte helt trovärdig ut när han är förfärad över sin dotters förvandling och även om han inte är en katastrof tycker jag nog att han ska hålla sig till actionfilmerna där han kan leverera sina one-liners och skjuta ner de onda skurkarna. Men trots detta klarade han sig bättre än jag vågat hoppats på. Eventuellt kan han fungeraa bättre efter några försök till…

Abigail Breslin spelar Maggie som hela filmen kretsar runt. Hon har bitits av en smittad (väljer att inte kalla dem zombies) och sakta men säkert förvandlas hon. Hennes far Wade (Arnold) gör allt han kan för att hon ska slippa skickas till uppsamlingsställena där de smittade får tillbringa sina sista dagar. Den stora frågan är dock hur han ska hantera det hela när hon förvandlats så pass mycket att han inte kan kontrollera henne. Döda henne själv? Ha henne inlåst och hoppas på ett botemedel? Något måste han göra och inget av alternativen är speciellt trevliga.

Filmen är helt klart mörk och deprimerande och man har verkligen inte sparat på det. Ibland blir det till och med lite för mycket och det hela känns lite överspelat och överdrivet. Men på det hela taget är "Maggie" en helt okej film. Inget mästerverk men en helt okej film.

1. En ganska stor del av trovärdigheten försvinner när Maggie ligger på golvet och försöker attackera sin far och han med repliken "Snap out of it" får henne att bli normal igen.

2. Chloe Grace Moretz skulle först spela Maggie men som tur var blev det inte så.

3. Håll koll på fingret som Maggie förlorar. Senare i filmen dyker det upp igen (på handen) av misstag ett par gånger.