En viktig del i integrationspolitiken

1993 gjordes spelfilmen "Cool Runnings" om ett jamaicanskt boblandslag. En tokrolig komedi om kulturkrockar och helt fel nation i helt fel sport. Fjorton år senare recenserade jag dokumentären "Thin Ice" om ett ishockeylag med indiska kvinnor. Åter igen helt fel nation, och helt fel kön i fall man frågar vissa trångsynta människor, och helt fel sport.

Nu är det dags igen. I Borlänge bildades Somalias landslag - i bandy. Det var en idé som fötts hos entreprenören Patrik Andersson. Stämningen mellan Borlängeborna och invandrarna på flyktingförläggningarna var inte bra och det behövdes något som integrerade sidorna. Till exempel som att engagera somalierna i en riktigt supersvensk sport och ha som mål att kvala in till VM. Så ett projekt inleddes där forna bandystjärnan Per Forsshaug kallas in som coach och får ett styvt jobb att klara av uppdraget inom den tidsram som finns. Motgångarna, mest i allting runt omkring med material och istider, finns där, men det finns också en vilja och en känsla av stolthet bland deltagarna som driver allting framåt.

Någon gång i projektets linda nådde denna idé tv-personligheterna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som skrapade ihop lite utrustning och åkte till Borlänge för att filma. Vad det skulle bli var oklart, men "Trevligt folk" är resultatet. De som har svårt för Filip och Fredriks yviga, högljudda stil behöver inte var oroliga. Paret tar inte över filmen alls utan är med mest i periferin, mer som journalister än komiker. De samtalar med somalierna och kommer in under ytan. Titelns omramning "Filip & Fredrik presenterar" är korrekt. De är inte det centrala i sin egen film. Dessutom ska väl egentligen Anders Helgeson och Karin af Klintberg lyftas fram som de ansvariga för filmen. De är regissörerna som hållt ihop hela projektet.

"Trevligt folk" är en viktig del i integrationspolitiken där den generella synen på invandrare i Borlänge utifrån filmen är allt annan än positiv. Det är mörka, mörka åsikter som läggs fram när filmteamet frågar "mannen på gatan". Somalierna ställer bara till problem, menar de, och bandyprojektet är dömt att misslyckas. När kameran sedan riktas på de somaliska deltagarna - de flesta pratar alldeles utmärkt svenska - så är det nästan uteslutande glada miner. De har chansen att bli landslagsmän för sin hemnation och det är enbart stolthet och kämpaglöd. "Det bästa med Sverige är att man har en framtid", säger en av dem. En framtid som de trångsynta svenskarna uppenbarligen vill ta ifrån dem.

Det här är en dokumentär som lyckas balansera både skratt och gråt, ilska och glädje samt kyla och värme. Precis som en bra dokumentär ska vara finns här utrymme för de genuint roliga inslagen, som till exempel när Patrik Andersson ska slinga håret i Sibirien utan att någon förstår vad han vill. Men det finns även den stora dosen av feel good vilket gör "Trevligt folk" till en obligatorisk film. Se den genast!

1. En bit in i filmen dyker en "lokal företagare" från Borlänge upp som potentiell sponsor. Denna figur, krogägaren Billy Tang, är en riktig karaktär. Det skulle utan problem gå att bygga en hel dokumentär kring honom.

2. Filmens titel "Trevligt folk" är Borlänges slogan.

3. Under en match i VM spelas fel nationalsång och somalierna tänder till. "Det här är inget projekt längre, det är en nation" poängterar en man väldigt skarpt och allvarligt. En tydlig markör för att bandysatsningen betydde något mer än att bara integrera flyktingar och invandrare i samhället.

ANDERS JAKOBSON (2015-06-02)