Femtio nyanser av trist romantik

Det här blir inte en helt enkel recension att skriva. Jag har inte läst någon av böckerna i trilogin och har dessutom bestämt mig för att de är skit och till och med "förbjudit" min fru att läsa dem. När hon ändå läste den första boken fick jag bekräftat att det var skit, så det var ju en liten tröst. Utifrån det jag vet om böckerna, och det är lite grann trots allt, protesterar feministen i mig. Nu är jag visserligen helt för att folk får ha vilka sexuella preferenser de vill, så det handlar inte om det, och det hjälper heller inte att böckerna är skrivna av en kvinna och berättar ur ett kvinnligt perspektiv. Det jag vet om böckerna gör dem till skit enligt min åsikt.

Så förutsättningarna för att ta sig an filmen "Fifty Shades of Grey" är kanske inte helt optimala. Till filmatiseringen är ytterligare två kvinnor involverade, Kelly Marcel som manusförfattare och Sam Taylor-Johnson som regissör, vilket stärker de feministiska korten ytterligare. Nåja, det är ju resultatet som räknas, så hur är då "Fifty Shades of Grey" som film?

Tja, som ett ganska tunt romantiskt drama med extra mycket mjukporr för att vara en Hollywoodfilm. Storyn om studenten (och givetvis oskulden) Anastasia Steele (Dakota Johnson) som av en ren slump får hoppa in och intervjua den unga och karismatiska, samt förstås superrika, affärsmannen Christian Grey (Jamie Dornan) är en variant på ett romantiskt upplägg som man känner igen från mängder av andra historier. Den oerfarna kvinnan möter den erfarna mannen. De dras oundvikligen till varandra, men han vill inte släppa in henne på livet för hon "skulle inte förstå", och hon underkastar sig hans mycket specifika önskningar för att komma just närmare och så blir det ett bollande fram och tillbaka där man inte riktigt vet vem som har övertaget eller inte.

Och visst, ur ett perspektiv fungerar historiens romantik och passion precis som det ska, men det blir även snabbt tjatigt när varenda beröring från Grey får Steele att blunda och flämta till och hur många varianter på sträcka upp armarna och ta av överdelarna kan man filma egentligen?

Jag vet ju att boken och dess uppföljare är obeskrivligt populära. Jag vet flera som läst dem och jag har inte varit på en enda semester de senaste åren utan att ha sett folk plöja böckerna på planet eller i solstolen. Och på ett sätt skulle jag vilja vara en av dessa människor som älskat historien och få se den komma till liv på film. Hur känns det? Är det en bra adaption eller inte? För min del blir det en ganska trist upplevelse med vissa engagerande moment. Filmen är inte "skit" så som jag bestämt att böckerna är, men den får mig heller inte att längta efter att läsa boken och bilda mig en egen, faktisk uppfattning om den.

I DVD- och blu-ray-släppet finns en förlängd version av filmen (cirka tre minuter längre) med som största bonus. Bland annat är slutet nytt, eller åtminstone lite längre. I övrigt antar jag att det är mer snusk i den längre versionen.

Extramaterialet i övrigt är ett myller av olika klipp. I vissa delar hade det suttit fint med en "play all"-funktion då det blir mycket fram och tillbaka och klickande på fjärrkontrollen. Kokar man ihop allt som tillsammans blir över 90 minuters bakomfilmer får man givetvis en heltäckande bild av alltihop. En del smörande till höger och vänster, men glädjande nog även en del fokus på annat så som kostym och scenbyggen, vilket gör tittandet intressant även för oss som inte dyrkar historien.

Det finns även några musikvideos och bakommaterial till dessa samt en interaktiv titt på Christian Greys maffiga lägenhet. Dessutom en "teaser" till nästa film, även om jag skulle svära på att det lilla material som är med här är något bortklippt ur denna film.

Mycket att se och troligtvis en stor behållning för de riktiga fansen.

1. De två uppföljande böckerna "Fifty Shades Darker" och "Fifty Shades Freed" kommer givetvis att filmas och släppas 2017 och 2018. De kommer inte att göras av samma team som denna film då böckernas författare E.L. James påstås vara missnöjd med både manus och regi. Manuset till film nummer två ska skrivas av James man Niall Leonard.

2. Lagom till hemmasläppet av filmen kom en fjärde bok i trilogin ut. "Grey" återberättar händelserna i "Fifty Shades of Grey" fast ur Christian Greys synvinkel.

3. Historien inleddes som fanfiction som E.L. James skrev med karaktärer ur Stephenie Meyers "Twilight"-saga. Sedan utvecklades "Fifty Shades of Grey" till en bok som först släpptes kapitel för kapitel på internet och sedermera blev en on demand-bok innan trycket blev för stort. En liten succésaga, minst sagt.

ANDERS JAKOBSON (2015-06-22)