En mörk framtid

Med företaget Vice har Julian Michaels (spelad av Bruce Willis) skapat den, enligt honom, perfekta tillflyktsorten. Här kan den som har råd träda in i en fantasivärld där konstgjorda innevånare, robotar som tror att de är människor och inte går att särskilja från riktiga människor, lever och tror att de har ett normalt liv när de i själva verket nollställs varje kväll för att återuppleva samma sak dagen efter. Men så går något fel och en av dessa robotar, Kelly, börjar minnas tidigare dagar och vad som hänt då. Hon rymmer och med hjälp av polisen Roy och Evan som skapat henne ska de nu försöka förgöra Vice.

Filmen är okej men något som känns lite underligt är att det hela tiden är sex och våld som gäller när man ska illustrera att människor kan göra precis vad de vill. Det är ingen som vill åka jorden runt, träffa sina idoler, blir proffs i någon sport eller liknande saker. Det handlar alltid om att ha ihjäl folk, spöa på tjejer (gärna medan de har sex) eller ha sex tillsammans med en massa andra människor. Personligen har jag väldigt svårt att tro på att alla skulle välja det om man fick välja vad man ville. Visst, en del skulle säkert det och i filmen är det kanske viktigt att visa just det men kunde man inte komplettera det med några som gjorde något mer normalt för att göra det hela mer trovärdigt?

Bruce Willis spelar skurken och han är som han alltid är och det gillar jag. Roy spelas av Thomas Jane som ser helt annorlunda ut än i tidigare filmer. Det var faktiskt inte förrän i extramaterialet som jag insåg att det var just han. Han gör dock sin roll bra. Kelly spelas av den för mig okände Ambyr Childers och även hon gör en bra insats. Så med andra ord är det inget större fel på skådespelarna. Manuset kunde man dock slipat lite mer på…

En dokumentär om hur filmen spelades in bjuds vi på och den är väl okej. Lite tråkigt blir det när alla sitter och berömmer varandra i absurdum för ärligt talt bryr jag mig inte om hur trevlig Bruce Willis är. Visa mig i stället hur specialeffekterna gjordes.

1. Att de onda brukar ha svårt att träffa hjältarna är inget nytt men här ges detta en nu innebörd. De träffar aldrig trots att de skjuter med automatvapen på bara 20-30 meters avstånd. Hjältarna träffar dock med första kulan. Larvigt och otroligt trist att titta på.

2. Lite kul att Thomas Janes karaktär Roy har slutat röka i filmen medan Jane själv bolmar på en fet cigarr i extramaterialet.

3. Thomas Jane ser rätt mycket ut som Viggo Mortensens Aragorn från "Sagan om ringen".

HANS-ÅKE LILJA (2015-06-30)