Början slutet

Johan Falk är tillbaka i vad som ska bli den sista omgången filmer. Fem filmer ska det bli och den första, "Ur askan i elden" finns nu ute. Filmen bygger direkt på händelser i "Kodnamn Lisa" och börjar med att Falk följer med änkan till den maffiaboss han dödade i slutet av förra filmen till Lettland för att försöka få svar på frågor han funderat på de senaste tre åren (sedan händelserna i förra filmen). Väl där luras han dock och tvingas nu smuggla vapen åt den lettiska maffian.

Samtidigt som allt detta händer släpps många av originalmedlemmarna i Seth Rydells gamla gäng och antalet medlemmar i hans gäng mångdubblas. Seth som sen en tid tillbaka lever med små medel och driver ett taxibolag tvingas nu in i en maktkamp då hans fängelsevänner inte har några som helst planer på att dra sig tillbaka.

Man känner direkt igen sig i filmerna och rollistan är imponerande. Bäst är Jens Hultén som Seth men även Björn Bengtsson är väldigt bra som Jack. Jakob Eklund spelar Falk på samma sätt som han alltid gjort och det fungerar lika bra här som tidigare. Samma sak gäller Mikael Tornving i rollen som Patrik Agrell. Däremot känns Meliz Karlge lite svag i rollen som Sophie Nordh. Jag vet inte riktigt vad som är felet, men hon känns lite nervös tycker jag. Inte lika säker som hon varit i tidigare filmer.

En skillnad mellan denna och de tidigare filmerna är att den här gången känns det som om man ser hela serien, alla fem filmerna, som en enda lång historia. Vilket i sig inte är helt fel, men i de tidigare omgångarna har de enskilda filmerna ändå varit rätt fristående även om det naturligtvis funnits röda trådar som går igenom alla filmerna. Efter att ha sett "Ur askan i elden" känns det mer som om man stängt av mitt i en film vilket känns lite trist. Visserligen så släpps filmerna rätt tätt men ändå. Jag gillar när det åtminstone finns ett delslut vilket det inte riktigt gör här.

Trailer för film 13 och 14 bjuds vi på.

1. Filmen släpptes först digitalt och sen på DVD och blu-ray.

2. Frank Wagner nämns men dyker inte upp i filmen.

3. Det har varit en hel del snack från Anders Nilsson (seriens skapare och showrunner) på Facebook om piratversioner av filmen och även om jag tycker det är berättigat så blir det lite tjatigt efter ett tag och de som det verkligen berör bryr sig nog ändå inte…

HANS-ÅKE LILJA (2015-07-03)