Alla infiltrerar alla

"Tyst diplomati" är den andra filmen i sista omgången om fem filmer och till skillnad mot den första, "Ur askan i elden" har den här ett rätt bra slut. Den förra slutade väldigt öppet och även om denna lämnar mycket öppet, känns den mer som en egen film och inte bara del av en serie, vilket den ju ändå är. Allt hänger ihop och inget kommer att lösas förrän i den sista filmen det är jag rätt övertygad om. Den här gången är det en ambassadtjänsteman från ett icke namngivet land som ska mördas, och för att få tag i vapen har mördarna kidnappat mannen till en kvinna som kan fixa fram sådana. Kvinnan är också vän med Falk vilket gör att han reagerar direkt när han ser henne.

Annars är det just de vapen som Seth undanhöll som är i centrum i den här filmen. Seth säljer dem och polisen måste få tillbaka dem. Detta samtidigt som det finns infiltratörer i alla led. Seth är Sophies infiltratör samtidigt som någon rätt högt i polisleden måste vara den som läckt Sophies och Falks polislegitimationer till den estländska maffian. Alla misstänker alla och ingen går säker. Faktum är att Seth är väldigt nära att avslöjas av sitt gäng… eller kanske blev han det? Vi får vänta och se.

Annars är allt ungefär som man kan förvänta sig. Skådespelarna gör vad de ska och de levererar det man förväntar sig. Och det är bra. Dock blir man inte överraskad av något i filmen. Det i sig betyder inte att den inte är bra, men den är rätt förutsägbar. Personligen hoppas jag att det är någon man känner igen inom polisen som är den som läckt polislegitimationerna till maffian. Det vore ju urtrist om det bara var någon vem som helst. Det måste vara någon så man "å fan, var det han/hon som var läckan" annars kommer det falla platt.

När det gäller trovärdigheten i filmen känns det lite som om man börjar dra sig mot actionfilmshållet och allt som sker känns inte så verkligt som det gjort i tidigare filmer. Bland annat så går det mesta rätt lätt för Falk och hans gäng. De infiltrerar, de får mördare fria och det finns ingen skurk som de inte rår på… förutom Seth då kanske. Men trots detta dalande i trovärdighetskapitalet är filmerna fortfarande bra och jag ser redan fram emot nästa.

Trailers för film 13, 14 och 15 bjuds vi på. Dock känns det rätt meningslöst att se trailers för de filmer man redan sett…

1. Jack växer tycker jag och jag hoppas Seth inte "mular" honom.

2. Omslagen till filmerna är riktigt snygga den här gången.