Åtta blir en när Wachowskis gör tv

När The Wachowskis får fria händer av Netflix för att göra en originalserie blir det mer "Cloud Atlas" än "The Matrix". Åtta olika storylines vävs ihop på ett unikt sätt då de åtta olika huvudpersonerna utgör ett kluster där de på sätt och vis är en och samma person. I det extralånga pilotavsnittet är vi med när de åtta personerna "föds" av Angelica (Daryl Hannah) genom att hon besöker dem som ett sorts spöke innan hon tar sitt eget liv medan hon själv blir besökt av Jonas (Naveen Andrews) och den onda Mr. Whispers, eller "Viskaren" på svenska (Terrence Mann).

Ja, bara den långa meningen indikerar hur komplicerad serien faktiskt är.

De åtta är spridda över hela världen. Det är polisen Will (Brian J. Smith) i Chicago, isländska dj:n Riley (Tuppence Middleton) i London, inbrottstjuven Wolfgang (Max Riemelt) i Berlin, ekonomichefen Sun (Doona Bae) i Seoul, skådespelaren Lito (Miguel Ángel Silvestre) i Mexico City, hacktivisten Nomi (Jamie Clayton) i San Francisco, busschauffören Capheus (Aml Ameen) i Nairobi och farmaceuten Kala (Tina Desai) i Mumbai. Att de till att börja med har en massa olika men specifika egenskaper ska visa sig vara oerhört nyttigt ju längre in i säsongen vi kommer.

Inledningsvis förstår de åtta inte vad som hänt, men de minns alla Angelicas självmord. Snart börjar de dyka upp som spöken i varandras liv och så småningom börjar de hantera situationen och lära sig mer om vad som faktiskt händer. Jonas guidar framför allt Will som verkar mest mottaglig för sanningen och den som även inser att de behöver varandra. När det krisar för en av karaktärerna kan den plötsligt dra nytta av någon annans specialegenskaper och kunskaper. Suns kunskaper i martial arts blir oumbärliga när Capheus är på väg att bli mördad av skurkar. Nomis effektiva hackande blir nödvändigt när Will behöver information och så vidare. Sakta men säkert blir de en större del av varandras liv och delar starka känslor. Faktum är att de alla har sex samtidigt på ett rätt märkligt vis.

Allt som serien rullar på utkristalliserar sig ett mer allvarligt drama och det är att Viskaren är ute efter dem. Denna djävulska typ kan få total kontroll över en människa så fort han fått ögonkontakt med den, vilket gör honom till en riktigt farlig motståndare. Här gäller de för de åtta att samarbeta och i samband med att de börjar träffas på riktigt kommer även Viskaren allt närmare.

Det här är en typisk serie som vinner på att man ger den tid. Den är med andra ord utmärkt som binge-serie då det tar ett par avsnitt innan man som tittare börja förstå hur allt hänger ihop och det tar även ett par avsnitt innan karaktärerna förstår vad som händer. Med andra ord tjänar alla på att ge "Sense8" den tid den kräver. Dessutom träder underliggande ämnen fram vilket gör serien till en väldigt modern science fiction-serie. Inte i betydelsen att den är futuristisk utan att den berör ämnen så som politik, religion, identitet och könstillhörighet.

Det sistnämnda ses som fullt naturligt sedan The Wachowski Brothers blev The Wachowskis. Larry blev Lana efter könsbyte runt 2008 och det är tydligt att det är ett viktigt ämne för syskonparet. Hacktivisten Nomi är en transperson, spelad av transpersonen Jamie Clayton. Identitetsbiten är något som berör alla karaktärer på ett eller annat vis, men kanske mest skådespelaren Lito som alltid spelar en kvinnotjusande karlakarl men privat är homosexuell, vilket är en hemlighet som verkligen inte får komma ut. Detta återspeglas även i seriens vinjett där det förekommer flera homosexuella par. Även om detta inte är några konstigheter är det ändå något som gör att "Sense8" sticker ut.

Det är ganska uppenbart att Wachowskis tänkt ut en omfattande mytologi som vi bara snuddat vid än så länge och det ska bli vansinnigt spännande att se hur det hela utvecklar sig i nästa säsong, speciellt som det ser riktigt knepigt ut för en av de åtta när finalen på säsong 1 rullat klart...

1. Titeln är förstås en liten ordvits som syftar på ordet sensate som ungefär betyder "att känna med sina sinnen". Åttan är givetvis för att de är åtta sammankopplade karaktärer, alla födda på samma dag - den 8/8...

2. Serien utspelar sig i åtta olika länder och faktum är att den är inspelad i lika många. Allting är gjort på plats så att säga, vilket ger serien en både genuin och annorlunda look.

3. I ett avsnitt börjar de åtta sjunga en låt samtidigt, vilket är ett sätt att illustrera hur de hänger ihop. Tyvärr är det en av mina absoluta hatlåtar de sjunger, 4 Non Blondes "What's up?"... Urk!

ANDERS JAKOBSON (2015-12-20)