En blandning av Bond och Clouseau

Charles Mortdecai är en konstexpert i nöd. Han är skyldig åtta miljoner pund och är dagar ifrån personlig konkurs. Men så kontaktas han av polisen som vill att han ska hjälpa dem att hitta en stulen målning. Målningen tros varit försvunnen i årtionden men också ha en bankkod på baksidan som ska gå till ett valv där nazisterna gömde konst, pengar och gott vin. Mortdecai bestämmer sig för att hitta målningen och samtidigt bli kvitt sina skulder.

Mortdecai spelas fantastiskt av Johnny Depp och han är verkligen perfekt i rollen. Han är snorkig och ganska klantig, men lyckas ändå på något sätt alltid med det han ska. Mycket tack vare hans manliga uppassare/livvakt Jock (spelad av Paul Bettany) som måste vara det mest trogna som visats på film. Det finns inget han inte skulle göra för Mortdecai, eller offra för den delen. Och han finns alltid där när Mortdecai behöver honom som bäst.

Mortdecais fru Johanna spelas av Gweneth Paltrow och även hon gör en stark insats i filmen. Samma sak gäller Ewan McGregor som spelar polisen Martland som förutom att han är intresserad av Mortdecais affärer även är djupt förälskad i hans fru. Mortdecai snodde henne nämligen bokstavligt talat mitt framför näsan på honom när de gick på samma skola.

"Mortdecai" är fylld av små skämt och man skrattar ofta och mycket. Ofta är det små detaljer som är roligast och filmen är fylld av sådana. Sen är det även en del snubbelhumor där framförallt Mortdecai ofta av misstag gör de rätta sakerna som att råka slå någon i huvudet och på så sätt rädda någon annan men personligen tycker jag att det är de små detaljerna som gör filmen rolig och den är som sagt fylld av dem.

1. Filmen bygger på en bok av författaren Kyril Bonfiglioli som skrev fyra böcker om Mortdecai.

2. Jock kallar Mortdecai för "sir" 65 gånger i filmen.

3. När Mortdecais Rolls Royce är i USA är den vänsterstyrd men i England är den högerstyrd…