Fransk familjefilm när den är som bäst

På landet, ganska långt ifrån civilisationen, bor familjen Bélier på en mjölkgård. De tar hand om sina kor, gör ost och säljer den på marknaden. Något som dock skiljer dem från så många andra är att de alla är döva. Alla utom dottern Paula (Louane Emera) som är hela familjens röst ut mot samhället. När det blir dags för val och både de handikappades och böndernas tillvaro hotas bestämmer sig pappan i familjen att ställa upp i valet. Paula, som blir ännu viktigare i familjen i och med valet, upptäcker samtidigt att hon har en fantastisk sångröst. Plötsligt måste hon kämpa med sin nyfunna dröm som hjälper henne att finna sig själv och sin lojalitet mot familjen som håller henne tillbaka.

"Familjen Bélier" är en varm dramakomedi för hela familjen. Den innehåller djupa frågor om att vara en familj, men också om att vara ung och våga breda ut sina vingar även om ens familj hindrar en. Vissa skämt är riktade mot en lite vuxnare publik samtidigt som mycket av berättelsen riktar sig mot tonåringar. Detta gör att den blir djupare än vanliga tonårsfilmer, men lättare än vanliga familjedramer.

Frankrike har på sista tiden bevisat att de kan göra film, speciellt mer lättsamma dramakomedier med stora budskap. Det var inte länge sedan de förtrollade större delar av världen med filmen "En oväntad vänskap". Nu är de på god väg att göra det igen med "Familjen Bélier". För trots att filmen är lite fördomsfull så går den rakt in i hjärtat och har hela tiden glimten i ögat.

Filmen är även snyggt uppbyggd. Vid ett tillfälle, när familjen för första gången får "höra" Paula sjunga så tas alla ljud bort. Vi får då endast se henne sjunga och i stället se allting på det sätt familjen ser henne, vilket betyder att vi inte hör Paulas röst. Fram tills dess har det varit svårt att förstå varför familjen inte förstår att Paula måste sjunga, men då blir det ganska självklart. Allting binds samman när Paula sjunger den franska folkvisan "Je vole" och tecknar varenda ord till sin familj. Ha näsdukarna redo!

"Familjen Bélier" är den perfekta filmen för familjemyset när föräldrar och ungdomar inte kan enas.

Ett antal trailers som inte tillför något till filmen. De ger dock lite tips på liknande filmer vilket kan vara intressant om man inte kollar IMDB dagligen.

1. Skådespelerskan Louane Emera belönades med en César, Frankrikes finaste filmpris, för "Bästa kvinnliga nykomling". Det är även hon som sjunger i filmen och låten "Je vole" toppade den franska singellistan i flera veckor.

2. Luca Gelberg, som spelar brodern i familjen, är den enda som är döv på riktigt.

3. I Frankrike har många döva protesterat mot filmen och i Sverige har man bett folk att bojkotta den helt. Bland annat gillar många inte att de döva framställs som om de inte uppskattar musik. Personligen håller jag inte med om detta då familjen endast protesterar mot att Paula ska lämna dem, inte musiken i sig.

EMMA ÅKERLIND (2015-08-13)