Den bästa omgången hittills

"Strike Back" är en brittisk-amerikansk actionserie om specialstyrkan Section 20 som jagar terrorister över hela världen med duktiga soldaterna Michael Stonebridge (Philip Winchester) och Damian Scott (Sullivan Stapleton) i spetsen som riktiga ess på att hantera ytterst knepiga situationer där de ständigt sätter sina egna liv i fara. I två säsonger har de varit huvudpersonerna efter att ha fått ta över stafettpinnen från Richard Armitage, och den här omgången är den klart bästa hittills. Storyn är lagom komplicerad med flera olika lager av skurkar och gott om vändningar som ger energi och omväxling till de tio avsnitten, i vanlig ordning grupperade parvis.

Omgången börjar i Sydamerika för att sedan bli väldigt centrerat till Europa, med vissa nedslag i Beirut där den egentligen börjar. Den här gången är Stonebridge och Scott inte ensamma på fältet utan sergeant Julia Richmond (Michelle Lukes) som tidigare mest stått och knappat på datorer bevisar att hon är en soldat att lita på i skarpt läge, och trion kompletteras av DEA-agenten Kim Martinez (Milauna Jackson) som är behjälplig redan i Sydamerika. En bit in i säsongen får de ytterligare hjälp av den halvgalna ryska major Nina Pirogova (Tereza Srbová). Allt detta är ytterligare en anledning till att säsongen känns bäst hittills. Det är ett mer sammansvetsat team, dessutom under ny ledning.

"Strike Back" har haft en rad chockerande manfall under de tidigare säsongerna och den här gången är det den nytillträdda ledaren major Rachel Dalton (Rhona Mitra) som brutalt dödas av en av alla dessa olika skurkar. Den som kliver in i hennes ställe är en riktig veteran, överste Philip Locke (Robson Green) och han får ut det bästa av teamet, vilket förstås behövs. Gänget jagar en hemlig terrorist, al-Zuhari, och första steget är att hitta en av hans bundsförvanter, Leo Kamali (Zubin Varla), som dödat en Section 20-agent. När de väl hittar Kamali hävdar han att han är anlitad av CIA som infiltratör och att han kan hjälpa dem. Kamalis lojalitet debatteras, men han är behjälplig när jakten tar dem runt om i världen. Stonebridge och Scott lyckas reta upp en rysk maffiaboss som hämndlysten ger sig in i leken, en lek som även innefattar Real IRA. Men al-Zuhari ligger bakom allting, och när hans plan avslöjas visar den sig vara värre än något annat Section 20 stött på tidigare.

I mitt tycke är denna säsong avsevärt mycket mer spännande och intrikat än de tidigare. Det händer hela tiden nya saker, vilket i och för sig är ganska typiskt för "Strike Back", och det är bara helt enkelt allmänt sett bättre än tidigare. Jag har tidigare gnällt lite om bristen på intimare kontakt med karaktärerna (då menar jag inte bokstavligt, för Scott ligger som vanligt med allt och alla i de lätt fåniga erotiska inslagen som av någon anledning ska vara en del av plotten... Den här gången får vi i och för sig en lesbisk sexscen också så det är ju något nytt, men fortfarande så löjligt onödigt), och även om vi inte kommer dem speciellt nära nu heller så tycker jag att det är lite bättre även på den fronten. Det ligger ett allmänt tema om familj, om förälder och barn eller om syskon, över hela säsongen som hanteras på olika vis. I samband med detta kommer ännu en hemlighet angående Scott upp i ljuset. Stonebridge å sin sida drabbas av en allvarlig skada som påverkar honom i arbetet.

Små detaljer här och där leder till det sammantagna omdömet att säsongen är bäst hittills. Det är en riktigt trevlig utveckling.

Utöver några kommentarspår finns det nio korta episodrelaterade bakomfilmer där Philip Winchester och Sullivan Stapleton berättar om en specifik scen. Till exempel när Winchester slåss naken med en man som fattar eld. En normal dag på jobbet...?

1. Numreringen av säsongerna är ju lite knepig så det här är egentligen den fjärde säsongen. I England har den undertiteln "Shadow Warfare". Säsong "4" heter "Legacy" och är den femte och sista omgången.

2. I två avsnitt figurerar en svensk hacker med namnet Erik Andersson. Även om det spelar föga roll att karaktären är svensk spelas han fint nog av en svensk då Andreas Utterhall gör rollen.

3. Jag undrar var det är för body count totalt i den här serien. Det är minst sagt många som får sätta livet till när Section 20 är i farten...

ANDERS JAKOBSON (2015-09-24)