Enkel och effektiv

Även om jag gillar rejält episka spektakel med mängder av specialeffekter och annat smaskigt så kan det vara minst lika givande att se en film som är otroligt avskalad och begränsad när det gäller karaktärer som miljöer och effekter. Speciellt när det handlar om science fiction. Duncan Jones gjorde det riktigt bra i "Moon" där en ensam man på månen upptäckte sanningar han inte skulle upptäcka. "Air" har ett liknande upplägg men utspelar sig på jorden och har två ensamma män i fokus.

Det är en (odefinierad) tid efter att luften blivit giftig efter biologiskt krigsföring. Forskare och andra viktiga personer har sövts ned och ligger i kuvöser och väntar på att luften ska bli normal igen för att kunna återuppbygga civilisationen. De förvaras i ett antal stationer där två tekniker håller koll på att ingenting händer med kuvöserna och läser av aktuell status på luften. Då teknikerna har begränsat med syre är de enbart vakna ett par timmar var sjätte månad och när vi kommer in i handlingen förstår vi att deras arbetspass började för länge sedan.

Bauer (Norman Reedus) och Cartwright (Djimon Hounsou) har inte drabbats av lappsjuka än, men är bara trötta på situationen. Bauer strör cynismer runt sig medan Cartwright är mer hoppfull. Kanske beror det på att han samtalar med en av de nedsövda forskarna (Sandrine Holt) som står framför honom då och då och vägleder honom när han har funderingar. Kanske lider han av lite lappsjuka i alla fall?

När den vakna cykeln lider mot sitt slut blir det en kortslutning i Cartwrights kuvös och den fattar eld. Plötsligt har de ett allvarligt problem och knappt om tid innan syretillförseln stängs av för denna gång. Det ska finnas reservdelar men de verkar finnas i en avstängd del av stationen som de aldrig haft anledning att gå in i. Situationen blir så allvarlig att de måste röra sig långt utanför sin faktiska komfortzon och det är då de stöter på hemligheter som förändrar allting.

Jag gillar enkelheten i filmen. Vi kastas snabbt in i huvudpersonernas liv genom att vi är med när de vaknar. På en rad monitorer visas lämpligt nog nyhetsinslag från tiden precis innan katastrofen blommade ut (varför det visas är dock oklart för det är inte som så att teknikerna glömt bort varför de är i stationen...) och som tittare vallas man smidigt in i storyn. Sen flyter filmen på i ett bra tempo där inget känns överflödigt eller onödigt. De få skådespelare som är med hjälper till att hålla filmen vid liv. Det är riktigt bra.

Jag återkommer hela tiden till enkelheten. Det hade varit så lätt för en osäker manusförfattare att slänga in övernaturliga inslag och krånglat till det hela med science fiction-element som inte hade passat in. Tack och lov blev det inte så utan "Air" är en koncis film som bjuder på en viss dos av obehaglig paranoia men framför allt ett engagerande flyt i sin berättelse. Rekommenderas.

Inget. Filmen finns endast släppt som digital hyrfilm i Sverige.

1. Filmen är producerad av Robert Kirkman, skaparen av "The Walking Dead" (den tecknade serien alltså) och är regisserad av Christian Cantamessa och skrev den ihop med Chris Pasetto. De har mest gjort kortfilmer och tv-spel tidigare.

2. Musiken känns lite John Carpenter-aktig med sitt retro-synth-sound och det passar riktigt bra in i sammanhanget.

3. Filmen hade arbetsnamnet "Wake Cycle". "Air" är helt klart lite mer snärtigt.

ANDERS JAKOBSON (2015-10-17)