Ganska underhållande men lite trögt

Filmskaparen Noah Baumbach gjorde entré i mitt medvetande via Wes Anderson-filmen "The Life Aquatic with Steve Zissou" som han var medmanusförfattare till. Fast egentligen var det med "The Squid and the Whale" (i vilken även Jesse Eisenberg klev in i mitt medvetande) som han blev ett namn att lägga på minnet. Än i dag rankar jag den högst av de filmer jag sett (hans tidiga filmer och "Frances Ha" från 2012 har jag lustigt nog missat).

"The Squid and the Whale" var en sorts uppgörelse med hans egen uppväxt och hans föräldrars skilsmässa. "While We're Young" känns också som en uppgörelse. Dels med det moderna samhället och att plötsligt känna sig äldre och dels med hipsterrörelsen.

Ben Stiller och Naomi Watts spelar äkta paret Josh och Cornelia som passerat 40-årsstrecket men inte fått barn än. De har försökt och fått missfall och börjar finna sig i tanken om ett liv utan barn. Josh är dokumentärfilmare med en framgångsrik film i bagaget, men det var länge sedan. Nu har han jobbat på samma svårdefinierade film i tio år. Som elakt grädde på moset är hans svärfar (Charles Grodin) en aktad dokumentärfilmare så Josh känner sig ständigt misslyckad och ovärdig.

En vändning kommer när han efter en ganska misslyckad föreläsning med stöter ihop med 25-åringarna Jamie (Adam Driver) och Darby (Amanda Seyfried). Jamie är aspirerande dokumentärfilmare och ett fan av Josh. Plötsligt börjar 40-åringarna umgås med dessa hipsters i stället för sina jämngamla kompisar med småbarn. Josh suger åt sig massvis med energi från Jaime och bidrar med idéer till hans filmprojekt om att bli kontaktad av en gammal skolkamrat via Facebook men att söka upp denne i verkligheten i stället. En lite snål idé, tycker Josh, men när projektet rullar igång är han med - tills något verkar mycket märkligt med allt som händer.

Baumbachs "attack" på det moderna samhället handlar kanske mest om dokumentärt filmskapande där vem som helst kan göra film och att sanningsmanipulationer tar över från det sanningsenliga. Är man som filmare ute efter att skildra verkligheten eller att få till en bra story även om det innebär att man tänjer på sanningen? Det är en aspekt av filmen. Den andra handlar om åldrandet och generationsskiftena, där 40-taggarens synfel och krämpor varvas med hipsterns kitch och ironiska referensramar.

Då blir filmen ganska rolig, men i sin helhet känns den lite småbökig. Baumbach är uppenbart fostrad i en intellektuell värld och även om karaktärernas intellektuella haranger blir en liten komisk effekt i sig blir det även lite trögt att ta sig igenom. "While We're Young" är ur en synvinkel en underhållande film, men ur en annan inte det bästa Baumbach fått till. Skådespelarinsatserna är det inga fel på det är bara helheten som inte riktigt håller.

Sex minifeaturetter som verkligen gör skäl för epitetet "mini" ligger med. Hela rasket är över på drygt tio minuter så det handlar verkligen om lätta skrapningar på ytan där skådespelare, regissör och teman diskuteras. Dessutom berättar två skådespelare om sina "favoritscener". Otroligt snuttifierat och inte överdrivet sevärt, men samtidigt ganska tillfredsställande på något märkligt vis.

...som är musikrelaterade:

1. Adam Horovitz från Beastie Boys ingår i ett par Josh och Cornelia umgås med initialt, men som prioriteras bort när de träffar Jamie och Darby.

2. Intervjuobjektet i Joshs dokumentär spelas av Peter Yarrow som är "Peter" i 60-talsfolkbandet Peter Paul & Mary.