Emellanåt kul men mest tröttsam i helhet

Det omaka paret, den oväntade vänskapen, skillnaderna mellan fattiga och rika, mellan svarta och vita, och den uttjatade komedifördomen om att om man åker in i finkan då blir det per automatik påhälsning i mumindalen. Allt detta ryms i komedin "Get Hard" där veteranen Will Ferrell spelar mot hyfsat färska Kevin Hart för första gången. Jag hade rätt så stora förhoppningar på filmen men noterade ganska snabbt att jag inte skrattade alls. Fast några roliga skämt finns förstås där, men i det stora hela känner jag mig mest uttråkad, trött på humorn och stuket. En typisk film som är roligare som trailer än som långfilm.

Ferrell spelar börsmäklaren James King som är både rik och framgångrik. Med en läcker fästmö (Alison Brie) och ett nyblivet partnerskap i hennes pappas (Craig T. Nelson) firma ser allt bra ut för den ganska naiva men onekligen kompetenta James... Tills han blir anhållen för bedrägeri och ekonomiskt fiffel. Han döms till tio års fängelse och har en månad på sig att förbereda sig på straffet, och under den tiden börjar alla svika honom.

Drivna entreprenören Darnell (Kevin Hart) hanterar dagligen James bil i sin biltvätt och vill expandera sin verksamhet, framför allt för att få råd att skicka sin dotter till en tryggare skola. Allt som saknas är 30 000 dollar. Han har erbjudit James en "unik investeringschans" tidigare, men nu när James är på väg in i finkan ser han en helt annan möjlighet att få fram de där pengarna till sin satsning. Han lyckas lura i James att han har ett kriminellt förflutet och därför kan förbereda James för fängelselivet genom att träna honom till att bli hård. James tänder på idén och lektionerna börjar.

Visst blir det en del komiska sekvenser när den naiva och desperata James förvandlar sitt hem till ett temporärt fängelse och tränar på att slåss och svära och tillverkar egna fängelsevapen, och visst är det roligt när Darnell får ljuga för allt och alla för att verka vara världsvan och tuff när han egentligen är en mes. Men det blir inte riktigt så kul som det skulle kunna ha blivit. Jag gillar ju Will Ferrell i grund och botten, men i bland blir det på något sätt bara variationer på samma tema där han spelar någon som får skrika och improvisera och emellanåt blir det kul och andra gånger blir det inte det. Kevin Hart har jag inte sett så mycket av tidigare och jag tycker han är bra som bollplank/motpol och kollega i det här fallet.

En bra sak med historien är att Ferrells karaktär går från odräglig och dryg till tämligen sympatisk efter att han blivit dömd. Och han är ju oskyldig förstås, så en liten del av historien går ut på att hitta den som satt dit honom. Spänningsmomentet blir tyvärr inte så påtagligt som i en lite mer actionbetonad komedi, och det kanske kan vara något sådant som filmen hade behövt för att bli mer än en ganska vanlig Ferrellfilm med alldeles för många "bögskämt".

I vanlig komedianda är det ett myller av extramaterialsrubriker att klicka sig igenom och inget av det sitter ihop så att man kan se det i ett svep. Det är de sedvanliga bloopersarna och improvisationerna (där jag för ovanlighetens skull hittar skämt jag skrattar mer åt än det som hamnade i filmen) och hela 25 minuter med borttagna eller alternativa scener.

Utöver detta är det en mängd småklipp om stunts, skådespelare och annat. Ingenting som känns direkt informativt eller "djupt" om man nu ska använda ett sådant ord. En höjdpunkt är möjligen när Craig T. Nelson får lära sig om twerking och det mest sevärda är när Will Ferrell och Kevin Hart intervjuar sig själva.

1. Både bioversionen och en förlängd version ligger med på skivan. Vad som är nytt i den sex minuter förlängda versionen vet jag inte men i och med att den heter "unrated" i USA antar jag att det mesta nya är skämt av det grövre slaget.

2. Svenska Icona Pops "I Love It" har en framträdande roll i en sekvens. Ska den låten ta över fanan från Teddybears "Cobra Style" när det gäller användandet i film och tv?

3. Omslagets skildring där Will Ferrells karaktär får så kallade cornrows dyker aldrig upp i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2015-09-17)