Tecknad Batman-film som faktiskt duger

I dagsläget finns det hur många olika inkarnationer av Batman, och övriga DC Comics-superhjältar, som helst och det är snudd på omöjligt att hålla isär dem. Utöver serietidningarna (som i och med "The New 52" häromåret dubblade vissa karaktärers "liv") finns de filmade versionerna som just nu görs för tv och bio, eller har gjorts tidigare, och så varianter av karaktärerna i tv-spel och i tecknade filmer, inte minst som LEGO-gubbar, animerade eller i plast. Film, tv, tidningar, spel och leksaker...

Inkarnationen "Batman Unlimited" är i original leksaker, actionfigurer som förslagsvis barn ska använda för att hitta på sina egna äventyr. Som komplement har två stycken animerade långfilmer gjorts "direkt till video", som man sa förr. Även om serien bär Batmans namn är han knappast ensam hjälte i filmerna. Här har han hjälp av ytterligare fyra hjältar. Dels Nightwing, som är namnet original-Robin tog när han blev vuxen och stod på egna ben, och dels Red Robin som är den tredje personen i Robin-rollen. Vidare är även Green Arrow och den allmänt sett lite mer obskyra Cyborg (vars status lär ändras efter "Batman v. Superman: Dawn of Justice") med på den goda sidan. Det behövs eftersom de ställs emot en rad skurkar med Jokern i spetsen.

Det är Halloween i ett futuristiskt Gotham och de mest monstruösa skurkarna, Scarecrow, Clayface, Silver Banshee och Solomon Grundy, ställer till oreda för våra hjältar. Alla styrs dock av Jokern som planerar att sprida ett datavirus, ett digitalt skratt, som ska ge honom kontroll över allt och alla och så småningom förvandla hela världen till hans. Hjältarna måste samarbeta och ta hjälp av gammal teknik för att mota bort detta moderna hot.

Jag har haft väldiga problem att ta till mig tecknade filmer av det här slaget. Medan min barndoms serietidningar och -album fortfarande ger mig stor glädje har tecknade filmer inte riktigt haft samma betydelse i vuxen ålder. De känns mest överdrivna, gapiga och alldeles för barnsliga. Det finns några få undantag och faktum är att "Batman Unlimited - Monstermania" lägger sig betydligt närmare undantagen än den generella massan. Jag blir lite förvånad över att jag ganska snabbt känner mig oväntat engagerad i äventyret även om 75 minuter blir lite i längsta laget. Kanske beror det på att det är en relativt rolig dialog som röstskådespelarna levererar proffsigt. I alla fall på det engelska ljudspåret.

Utseendet faller mig inte helt i smaken men är heller inget som jag stör mig på i någon större utsträckning. Känslan i filmen är modern och futuristisk. Det är betydligt mer data involverat i historien än vad man kanske är van vid när det gäller "Batman", och att höra Bruce Waynes betjänt Alfred säga att han ska leta information på "Dark Web" är smått absurt, men roligt också.

Jag kommer nog inte att se om filmen, men samtidigt är jag inte alls främmande till att se fler filmer och sörjer dessutom lite grand att jag missat den första filmen. Det hade jag verkligen inte räknat med när skivan gled in i spelaren.

En liten bakomfilm berättar om hur skaparna designade denna framtidsversion av Gotham som ska befinna sig någonstans mellan Gotham som vi är vana att se staden och den version som är i framtidsserien "Batman Beyond". Planen var att blanda "Blade Runner" med Times Square, fast i Japan, och det måste jag säga att de lyckats ganska bra med. Kul och kort bakomfilm.

En tidigare animerad version av Batman var "Batman The Brave and The Bold" som visades i 65 avsnitt mellan 2008-2011. Här får vi ett Jokern-centrerat avsnitt som bonus. Det roliga med just den här Batman-serien var att den refererade till alla möjliga olika versioner av Batman från både serietidningarna och tv. Här syns tydliga spår av 60-tals-Batman och inslag av de riktigt gamla serietidningarna. Och lite modernt också. Det tråkiga med just detta avsnitt är att den obegripliga Bat-Mite-figuren är med och avsnittet i sig ballar ur ganska rejält när Jokern får magiska krafter. Jag zonar ur ungefär halvvägs genom det 22 minuter långa avsnittet.

Tio kortfilmer från DC Nation med olika hjältar och skurkar (Shazam, Green Arrow, Deadman med flera) i olika animationsstiler och definitivt i olika intressenivåer bjuds. Det här är inte speciellt kul att titta på, med undantag för en "Green Arrow"-kortis med Onomatopoeia som skurk. Denna karaktär har ingen annan än Kevin Smith uppfunnit och infört i DC:s serieuniversum.

1. Kärt barn har många namn - filmen heter i original "Monster Mayhem", vilket av någon anledning ändrats till "Monstermania" här.

2. Mayhem eller mania - hur det än är, är det "monster" som är det primära ordet här då samtliga skurkar - minus Jokern - är av det monstruösa slaget. På samma sätt hade föregångaren "Animal Instincts" djurbaserade skurkar som till exempel Penguin, Killer Croc och Man-Bat. I den filmen var även The Flash med på hjältarnas sida.

3. En webbserie med kortare "Batman Unlimited"-avsnitt finns i DC Kids YouTube-kanal. Här är en spellista med samtliga 22 avsnitt.

ANDERS JAKOBSON (2015-09-27)