Tonsäker uppföljare

Ganska ofta på senare tid har jag upplevt att uppföljaren till en rätt bra föregångare gjort mig besviken. Ett bra exempel är "Horrible Bosses 2" som inte alls levde upp till den roliga ettan. Det var med andra ord med en viss oro som jag började titta på uppföljaren till den underhållande "Pitch Perfect". Lyckligtvis nog var oron obefogad för "Pitch Perfect 2" var betydligt bättre än vad jag hade trott. Skönt!

Den första filmen handlade om a cappella-sång på tävlingsnivå i collegevärlden. Barden Universitys traditionsbundna Barden Bellas körde fast och tappade medlemmar och position i kampen mot kaxiga killgruppen Treblemakers, men när Beca (Anna Kendrick) blåste modernt liv i traditionerna vände det hela till tjejernas fördel.

När vi kommer in i den här filmen har framgångarna fortsatt och Bellas är så pass högt aktade att de får framträda för presidenten. Men mitt i en version av "Wrecking ball" spricker Fat Amys (Rebel Wilson) byxor så hon visar både bak och framstjärt för digniteten - och alla som tittar på den direktsända tv-upptagningen. Denna fadäs straffar Bellas som går miste om en rikstäckande turné och förbjuds att delta i de nationella sångtävlingarna. Däremot är de, som rådande mästare, tillåtna att representera USA i de stundande världsmästerskapen.

Där får de minst sagt konkurrens, för nu är inte Treblemakers några utmanare längre utan det stora motståndet kommer från Europamästarna Das Sound Machine vars tyska exakthet är skrämmande. Bellas måste hitta sitt sound på nytt för att vara en värdig kombattant. Kanske är den nya medlemmen Emily (Hailee Steinfeld) en lösning? Samtidigt kämpar Beca med ett liv utanför Bellas och även hon måste hitta rätt balans mellan kören och hennes drömmar om att bli musikproducent.

Uppföljaren har helt klart samma stil och ton som sin föregångare utan att kännas som en trist upprepning. Alla karaktärer är på plats igen, även de som faktiskt tagit studenten och gått vidare, samtidigt som några nya dyker upp i mindre men minnesvärda biroller. Katey Sagal som en ur-Bella och mamma till Emily gör kanske inte så mycket väsen av sig men favoriten David Cross som "världens största a cappella-fan" är förstås en fröjd att se.

Elizabeth Banks som var skyldig till att den första filmen gjordes och som medverkar i båda som kommentator tillsammans med John Michael Higgins gör med "Pitch Perfect 2" sin regidebut och även om det inte är världens mest krävande film tycker jag att hon gör det bra. Filmen är kul och jag skrattar högt flera gånger och som konstaterat tidigare är den betydligt bättre än vad jag hade trott. Om man gillade den första filmen lär man även gilla den andra.

En rad kortare och några marginellt längre featuretter bildar tillsammans något som kan ses som bakommaterial av det fluffigare slaget. Lättsamma inslag om allt från specifika delar av filmen, till Elizabeth Banks regidebut, till skådespelare. Inget som känns speciellt "tungt", men så är det inte heller en sådan film.

Detta kompletteras av dels bloopers, borttaget och alternativt material, inklusive musikinslag, och dels av ett kommentarspår.

1. Ytterligare en uppföljare, "Pitch Perfect 3", är planerad till 2017.

2. Tyska Das Sound Machines intåg i filmen till Muses "Uprising" är riktigt maffigt, vilket förstås beror på att originallåten - och självfallet denna tolkning - är en suverän låt.

3. Tyskarnas ledare Kommissar spelas av danskan Birgitte Hjort-Sørensen. Världsmästerskapet tar plats i Köpenhamn men är inte inspelat där, men däremot har man ändå varit duktiga på att skapa en "dansk" verklighet i filmen i form av skyltar och annat.

ANDERS JAKOBSON (2015-10-23)