Brudar som springer och går

Två unga tjejer på flykt undan lagens långa arm hamnar i ett gammalt övergivet slott, eller snarare en borg, bara för att upptäcka att det inte är så övergivet som de trodde. Där bor nämligen en gammal vampyr och hans diverse hantlangare, och detta bistra sällskap har den obehagliga ovanan att av någon dunkel anledning tillfångata förbiströvande oskulder. Tjejernas liv urartar till en erotisk mardröm, och det är väl tänkt att jag som åskådare ska känna mig både skrämd och upphetsad, men jag tittar mest på klockan och undrar hur mycket mer av detta skräp jag ska behöva genomlida.

"Requiem for a vampire" är en fransk film regisserad av den kultige Jean Rollin, som specialiserade sig på lågbudgetrullar innehållande mycket sex, vampyrer och pang-pang. Men vad han borde bli ihågkommen som är forskare i mänskliga rörelsemönster. Jag skojar inte när jag säger att sjuttio procent av denna film består av folk som rör sig antingen till vänster eller höger i bild, gående eller springande. Ni kan tänka er hur intressant det är att titta på. "Young girls walking and running and sometimes getting naked" hade varit en mer rättvisande titel för filmen.

Just det, en del naket blir det ju också. Många av dessa scener är ren exploitation, som pågår orättfärdigat länge och/eller inte har någon som helst relevans för handlingen. En aktivitet som de yppiga huvudpersonerna ägnar sig åt är att förföra franska bondläppar, som jagar efter dem ackompanjerat av hurtig hissmusik. Jag vet stundtals inte om det är en vampyrfilm eller ett avsnitt av "Benny Hill" jag tittar på. Men gillar du att se nakna tjejer i farliga situationer är detta filmen för dig.

En film som denna har förstås ett inte försumbart underhållningsvärde i sin inkompetens, och inledningsvis är det ganska roligt. Problemet är att manuset är så tunt att tjugo minuter hade varit nog, istället för de en och en halv timmarna man nu måste utstå. Dialogen begränsar sig till ungefär tjugo repliker, detta kunde lika gärna ha varit en stumfilm, och när någon aktör väl öppnar truten har den inte ens något intressant att säga. Vampyren själv är för övrigt en av de blekaste jag sett på film, och då har jag sett en hel del.

Ett antal trailers, några för Rollin-filmer, och några för mer lyckade exploitation-verk som "House on the edge of the park" och "New York ripper", samt en stillbilds-slideshow.

1. Filmen är inte bara kass, den är otroligt pretentiös också. Att Rollin trodde sig göra konstfilm gör faktiskt filmen sämre än om den hade varit ärlig i sin undermålighet.

2. Huvudkaraktärerna spelas av två totalt talanglösa donnor. Så gott som det enda de behöver göra är att gå och springa från punkt a till punkt b eller ta av sig kläderna, och inte ens detta gör de på ett trovärdigt sätt.

3. Släpptes under titeln "Caged virgins" i USA.

JOEL FORNBRANT (2007-09-03)