En trevlig komedi med en kreativ knorr

Hugh Grant som huvudrollsinnehavare i en (romantisk) komedi är ju ett gammalt klassiskt kort som var väldigt framgångsrikt runt millennieskiftet, plus minus fem år. Är det en lika säker succé femton år senare? Den frågan besvarar "The Rewrite" på ett nästan metaaktigt vis, då filmen handlar om en person i filmbranschen som peakade 15 år tidigare. Nu ska jag inte säga att Grant varit under isen på senare år, men med lite god vilja kan man sätta små svaga likhetstecknen mellan skådespelaren och karaktären. Eller så skiter man i det.

Nåväl: Grant spelar Keith Michaels, en manusförfattare i Hollywood som fick till en riktig fullträff 1999 och skrev en film som alla älskade och branschen belönade honom med priser för sin insats. Sedan dess har det gått lite trögt. De efterföljande filmerna blev långt ifrån samma succéer och i modern tid har han så dåligt med jobb - och inspiration - att han börjar bli desperat. Hans agent kan endast erbjuda honom en tjänst som lärare i manusskrivande på ett college i den regnigaste delen av östkusten. Långt från Hollywoods sol och glamour. Michaels har en bestämd åsikt om att man inte kan lära ut hur man skriver bra och tar jobbet för pengarnas skull. I stället för att läsa de manusprover ett 70-tal ansökanden skrivit plockar han fram bilder på dem och väljer ut de som är trevligast att titta på. Dessutom lyckas han kvällen innan sin första arbetssdag ligga med en av sina studenter (Bella Heathcote). Om inte det vore eländigt nog retar han upp en nybliven kollega (Allison Janney), men kommer lyckligtvis bättre överens med två andra (J.K. Simmons och Chris Eliott).

Denna start fortsätter ännu sämre då Michaels tar emot sin nya klass med en femminuterslektion där han ber dem skriva klart sina manus och så tar de nästa träff om en månad. Så seriöst tar han sig an sitt nya jobb. Tack vare en äldre student (Marisa Tomei) vänder den negativa spiralen och Michaels börjar ta sitt jobb på allvar och märker dessutom att han gillar det. Det är dock inte helt problemfritt för de misstag han gjorde tidigt kommer tillbaka för att bita honom i rumpan när han minst behöver det.

Glädjande nog är filmen uppbyggd på ett sådant sätt att saker och ting faktiskt bara går bättre och bättre för huvudpersonen, vilket jag gillar. Det finns gott om ställen där den uppåtgående kurvan kunde brutits av med scener där Michaels gör ännu större misstag som sedan måste repareras. Men den vägen till målet tar inte manusförfattaren och regissören Marc Lawrence utan Michaels lär sig av sina misstag snabbt och så blir det charmigt och lite lätt feelgoodartat fram till eftertexterna.

Jag gillar filmen. Det är inte en överdrivet gapflabbig eller sötsliskig romantisk komedi, utan en trevligt rolig film om att hitta sin kreativa sida (på nytt) med vissa lättare romantiska inslag. Grant, Tomei, Janney, Simmons och Elliot är rutinerade skådespelare som gör sina roller riktigt bra och kemin mellan de två huvudpersonerna finns verkligen där. "The Rewrite" blir kanske inte någon Grant-klassiker men är väl en sevärd film om man gillar trevliga komedier, och framför allt om man har en liten kreativ ådra i kroppen.

1. I en sekvens tittar Hugh Grants karaktär på ett YouTube-klipp som visar en yngre upplaga av karaktären när han vann pris för bästa manus 1999. Tacktalet är i själva verket Hugh Grants eget när han vann en Golden Globe för "Fyra bröllop och en begravning" 1995, men har här fått delvis nytt ljud för att passa in i historien.

2. Allison Janneys karaktär är besatt av Jane Austin vilket Grants karaktär har vissa mindre positiva synpunkter på. Grant spelade en av huvudrollerna i filmatiseringen av "Förnuft och känsla".

3. Regissören Marc Lawrence har hamnat i en ytterst smal genre då samtliga av hans fyra långfilmer haft Grant i huvudrollen. De tidigare tre är "Two Weeks Notice", "Music and lyrics" och "Har du hört ryktet om Morgans?".

ANDERS JAKOBSON (2015-12-01)