Hotellet för monster och människor

Dracula driver sitt hotell. Saker och ting har dock ändrats. Nu är det inte bara monster som är välkomna att bo på hotellet utan nu släpper man även in människor. Man har alltså blivit mer människovänlig. Åtminstone till det yttre. Dracula själv är väldigt orolig över att hans barnbarn Dennis inte visar några tecken på att vara vampyr. Han är ju till hälften vampyr och till hälften människa och Dracula är nu rädd att de mänskliga dragen tar överhanden.

För att lösa detta så passar han på att sätta Dennis i hårdträning när Mavis och Jonathan åker för att besöka Jonathans mänskliga sida av släkten. Mavis tycker nämligen inte att det spelar någon roll om Dennis blir människa eller vampyr och tycker definitivt inte att man behöver tvinga fram något. Dracula har helt andra åsikter och har nu några dagar på sig att få fram vampyren i Dennis innan Mavis och Jonathan är tillbaka.

Film två är lika rolig som första filmen och passar hela familjen. Jag gillar när man låter fantasin flöda när man skapar monstren. Här finns alla typer av dem. Man blandar dem med människor och båda gruppernas fördomar för varandra vilket blir en mycket rolig och trevlig mix. Jag gillar när Jonathans föräldrar försöker få Mavis att trivas genom att ställa in en gravsten i sovrummet. Det är mycket sådant i den här filmen.

Adam Sandler gör rösten till Dracula, Selena Gomez till Mavis, Kevin James till Frankenstein, Steve Buscemi till Wayne, David Spade till Griffin och så vidare och här finns inget att klaga på heller. De är alla proffs och gör det de ska på ett lysande sätt. Allt detta gör att "Hotell Transylvanien 2" blir en kanonfilm!

När det gäller extramaterialet på den här typen av filmer kan den delas in i två delar. Först har vi det som är intressant som att se hur man gör ljudeffekterna, hur man valde vem som skulle göra rösten åt vem och så vidare. Sen har vi det som jag har svårt för. Saker som hur man fixar ett monsterparty, hur man ritar sin favoritfigur från filmen eller karaokeversioner av barnvisorna i filmen. Jag menar finns det någon som ser detta? Förutom folk som ska recensera det?

Jag tror inte det och det känns rätt frustrerande att man alltid envisas med att lägga med sådant bland extramaterialet. Nä, visa mer av hur man gjorde rösterna, hur man skapade figurerna och så vidare.

1. Cee-Lo Green kunde inte återkomma med rösten till Mumien då han satt arresterad. Keegan-Michael Key ersatte honom.

2. Man har inte riktigt tänkt klart när det gäller här och hur vampyrer är synliga. De syns inte i en spegel men på övervakningskameror. De borde vara osynliga även där.

3. Jonathans syskon är nu bara tre i stället för sex som i första filmen. Vad hände med de andra?