Dagens ungdom...

"Kidulthood" följer ett antal skolungdomar under ett par dagar i de sjaskigare delarna av London. I handlingens bakgrund har en mobbad tjej tagit livet av sig, varför alla i elever i hennes årskull fått en dag ledigt. Denna dag ägnar de åt att driva runt på stan och bete sig allmänt asocialt och svinigt.

Huvudperson är brasspustaren Trife, som får reda på att han gjort sin före detta tjej Alisa på smällen, samtidigt som han brottas med lojaliteten till sin kriminelle morbror och måste tampas med mobbartypen Sam. Alisas historia berättas parallellt, och hon tillbringar sin tid med att sniffa kokain och hänga med sin bästa vän Becky, som prostituerar sig för att få "gratis" knark.

Trife och Alisa är filmens två sympatiska karaktärer, och då är jag mycket generös i mitt användande av ordet "sympatisk". Faktum är dock att de framstår som helgon i jämförelse med de övriga inblandade, som är en sällsynt hop vidrigt avskum. Men det kan vara kul att gotta sig i misär och elakhet på film, och "Kidulthood" gör det bästa möjliga av vad den har att arbeta med. Berättelsen är inte verklighetstrogen, alla viktiga händelser i karaktärernas unga liv verkar inträffa under loppet av två dagar, men filmen får det att kännas som om det kunde vara på riktigt, vilket är bra.

Realismen blir även lätt lidande när skådespelare som är mellan 20 och 30 år gamla ska gestalta 15- och 16-åringar, men det är lätt att förlåta filmen för detta då de flesta av dem är mycket bra. Jag vill påstå att man som tittare utvecklar en form av omvänd identifikation med filmens karaktärer. Istället för att önska hjältens triumf över skurken, blir detta mer av en önskan att se var och en få vad de förtjänar.

Dialogen, rolig och rapp, men man måste nog vara infödd Londonbo för att snappa upp alla detaljer, driver den slice of life-artade historien framåt mot sitt klimax, vilket utgörs av en fest som vi sen inledningen vet kommer att bli platsen där alla konflikter ska lösas. Sättet detta uppnås på är inte helt tillfredsställande, och många trådar förblir oknutna, vilket är helt i linje med storyns natur. Förvänta er bara inte att lämna tv-soffan med ett lugnat sinne och ett leende på läpparna.

Finns inget på denna utgåva.

1. Noel Clarke, som spelar den skurkaktige Sam, har även skrivit filmens manus.

2. Spelades in under 27 dagar för en budget på 600 000 pund.