Rolig och lyckad sequel-remake-reboot

"Ett päron till farsa firar jul" har skrivit in sig i den svenska jultraditionen. Filmen var den tredje i franchisen, släppt 1989, föregången av lysande "Ett päron till farsa!" (1983) och "Ett päron till farsa på semester i Europa" (1985) och uppföljd av inte speciellt minnesvärda "Ett päron till farsa i Las Vegas" (1997) och en rent ut sagt gräslig reklam-/kortfilm (2010). 32 år efter den absolut första filmen sparkas det liv i franchisen på nytt med en film som lyckas vara en uppföljare, en remake och en reboot på en och samma gång.

Det handlar fortfarande om familjen Griswold, men familjefarsstafettpinnen har gått vidare till Rusty (Ed Helms), en "vill väl"-pappa till sönerna James (Skyler Gisondo) och Kevin (Steele Stebbins) och traditionsbunden make till Debbie (Christina Applegate). Den årliga sommarsemestern nalkas och självklart ska de åka till stugan som vanligt. När Rusty i smyg snappar upp att Debbie och barnen i själv verket inte alls tycker det är speciellt kul börjar han grubbla. Han minns sin egen barndoms bilsemestrar och speciellt den långa resan till nöjesparken Walley World och bestämmer sig för att överraska familjen: De ska klämma in sig i en bil och köra från Chicago till Kalifornien och allt ska bli frid och fröjd och bara familjehärligt.

Nu vet vi ju att det inte blir en "Ett päron till farsa"-film om inte problem och besvär står som spön i backen och det hela börjar med den albanska (!) bil Rusty hyrt. En bil som har funktioner ingen önskat och absolut inte förstår varför de finns. Som underhållningsvärde är bilen fantastisk - för tittaren, knappast för familjen. Rusty håller humöret uppe trots att äktenskapet knakar lite och att de båda bröderna bråkar hela tiden i baksätet. Skitiga hotellrum och suspekt varma källor längs vägen samt ett förnedrande besök hos Rustys syster Audrey (Leslie Mann) och hennes karlakarl till man (Chris Hemsworth), gör knappast resan lättare, men absolut roligare för tittaren.

Jag ska väl ärligt säga att jag var orolig för att "Ett päron till farsa: Nästa generation" skulle vara en o-rolig komedi som bara solkade ned de bra delarna av franchisen, men resultatet är både skojigt och lyckat. Filmen lyckas väl som sequel-remake-reboot då Ed Helms helt klart är rätt person att axla Chevy Chases roll. Helms imiterar inte Chase, men har ändå fått till manér och gester som gör att man köper det filmiska släktskapet. De remake-artade passningarna till originalfilmen är gjorda med en sorts finurlig finess. Som till exempel när den vuxna Rusty precis som sin far flirtar med en skönhet i en sportbil, men här med en helt annan final.

Och visst - det är som upplagt för fler semestrar för familjen, samtidigt som jag personligen tycker att det inte behövs. Någon tvåa - eller sexa, beroende på hur man ser det - har inte annonserats än, men det är väl bara en tidsfråga. Jag hoppas bara att serien inte fortsätter att gå i förlagans fotspår. En "Ett päron till farsa firar jul: Nästa generation" känns det verkligen inte som vi behöver...

För att vara en modern amerikansk komedi är det nästan oväntat tunt med extramaterial. Jag klagar inte, men jag är lite förvånad.

Två bakomfilmer berättar om att plocka upp tråden igen och hur tankarna gick kring franchisen. Alla involverade kommer till tals och det är trivsamt och inte överdrivet ryggdunkigt för omväxlings skull. Den lägre av bakomfilmerna gör små nedslag i familjens fotspår och lyfter fram specifika scener, skådespelare och effekter.

Någon minut med bloopers samt en handfull bortklippta scener ligger med. Bland det bortklippta materialet hittar man cameos från en rad kända komikeransikten, men i det stora hela är det uppenbart överflödigt material som fått träffa saxen.

1. Ska man vara riktigt petig finns det faktiskt ytterligare en film i franchisen. 2003 gjordes "Christmas Vacation 2" med Randy Quaids kusin Eddie i huvudrollen. I tv-filmen gjorde även Dana Barron rollen som Audrey igen, som hon gjorde i den första "Ett päron till farsa". Det är ganska unikt då...

2. ...barnen i originalfamiljen Griswold spelades av olika skådespelare (samt växlade ålder på ett märkligt vis) från film till film. Ed Helms är därmed den sjätte skådespelaren att göra Rusty.

3. Chevy Chase och Beverly D'Angelo upprepar givetvis sina roller som Clark och Ellen. Båda har åldrats och den förr så naturligt vackra D'Angelo är numera precis som många andra Hollywood-kvinnor stelt sönderopererad. Tragiskt.

ANDERS JAKOBSON (2015-12-28)