Småkul och tjusig westernkomedi

När en ny Quentin Tarantino-western med namnet "The Hateful Eight" är i faggorna kan man tro att Adam Sandlers "The Ridiculous 6" är en parodi. Det är det inte, för båda filmerna har nog lånat lite idéer och framför allt namn från genrens klassiker "The Magnificent Seven".

"The Ridiculous 6" är den första filmen av fyra som Sandler producerar via sitt bolag Happy Madison exklusivt för Netflix. Filmen har dock hoppat runt mellan Sony, Paramount och Warner innan Netflix knep den. Sandlers senaste filmer har inte imponerat och Seth MacFarlanes westernkomediförsök "A Million Ways to Die in the West" blev inte någon jättesuccé, och detta ska vara anledningen till att ovan nämnda bolag tackade nej.

Hur är då Sandlers första westernfilm? Till att börja med är filmen jäkligt snygg. "Presented in 4K" står det i början och ser man filmen i ett HD-utförande blir det en riktigt maffig upplevelse. Rejäl widescreen ger de klassiska westernvyerna helt rätt känsla och att filmen inspirerat av de legendariska westernfilmernas stil, musik och ton i dialogerna är väldigt tydligt. Är den rolig då? Jo, den är lite småkul. Vissa skämt missar målet medan andra är rätt kul.

Sandler spelar Vita kniven, en vit man som växt upp bland indianer och visat sig ha vissa "mystiska" egenskaper. När en man vid namn Frank Stockburn (Nick Nolte) dyker upp vid indianlägret och menar att han är Vita knivens far kommer minnen tillbaka. Vita kniven heter egentligen Tommy och han minns speciellt hur hans mamma mördades av en man med en tatuerad hand. Frank säger att han är döende och att han grävt ned sina besparingar till Tommy. Plötsligt dyker ett banditgäng lett av Cicero (Danny Trejo) upp och kräver in en skuld från Frank som han säger finns tio dagars ritt därifrån.

När fadern plötsligt försvunnit lika snabbt som han dykt upp beslutar sig Tommy för att gräva upp besparingarna och ge dem till banditerna men han hittar inget i marken. I stället får han ge sig ut på en liten lättare stöldturné under vilken han träffar på inte mindre än fem halvbröder som alla är barn till Frank. Den ena är allt mer underlig än den andra och tillsammans blir de The Ridiculous 6 och delar ett märkligt äventyr innan de hittar fadern på nytt.

Bröderna spelas av Rob Schneider (som gör en av de bättre rollerna jag sett honom göra), Taylor Lautner, Jorge Garcia (utspökad till det yttersta), Terry Crews och Luke Wilson. Sandler har pressat in gott om kända ansikten - även om vissa är svårare att identifiera än andra - i varenda liten biroll: Will Forte, Steve Zahn, Harvey Keitel, Jon Lovitz, David Spade, Nick Swardson, Steve Buscemi, Chris Parnell, Norm MacDonald med flera.

Som många andra komedier nu för tiden är filmen lite för lång för sitt eget bästa. Den klockar in på två timmar och uppåt 20 minuter kunde ha trimmats bort. Filmen som sådan har vissa likheter med Sandlers "Jiddra inte med Zohan" då Tommy har specialegenskaper som här illustreras på ungefär samma sätt som hos Zohan. Gillar man Sandler-komedier kommer man absolut att gilla "The Ridiculous 6".

1. Adam Sandlers nästa Netflix-film är "The Do-Over" om två killar med problem som beslutar sig för att spela döda och anta nya identiteter, men lyckas välja identiteter till några i ännu värre problem. Filmen släpps troligen under 2016.

2. Ingen mindre än Vanilla Ice spelar en rappande Mark Twain i filmen.

3. Ett av de roligaste sidospåren är när John Turturro dyker upp och uppfinner baseball och sportens märkliga regler och upplägg hittas på av bara farten.

ANDERS JAKOBSON (2016-01-07)