Tack och adjö, eller?

Sista säsongen av "Solsidan" har nu spelats in om man ska tro alla inblandade. Vi har tidigare sett exempel på när det sägs vara slut men sen återkommer så vi ska väl inte vara helt säkra men som det verkar nu är "Solsidan" slut. Trist tycker jag. Jag tycker serien hållit förvånansvärt bra över alla fem säsongerna och denna den femte är en av de bättre.

Anna har äntligen fått en filmroll där hon ska spela en Värmlandspolis. Alex… ja, han jobbar vidare som tandläkare och lyckas hamna i de mest oturliga situationer. Och då han är allt annat än smidig får han gång på gång problem med att ta sig ur dem. Mickan och Fredde provseparerar då Mickan inte tycker Fredde ser henne. Johan Ulveson dyker upp som terapeut som ska hjälpa paret. Mickan öppnar dessutom en skönhetssalong med väninnan Lussan. Allt detta får Fredde att tvivla på sig själv. Har Mickan tröttnat? Är det honom det är fel på? Ska de skiljas och vad ska det i så fall bli av honom?

Ove och Anette fortsätter reta gallfeber på de andra men som tittare kan man inte låta bli att skratta. De är riktigt patetiska men samtidigt väldigt roliga. Anette känner sig dessutom extra ensam då Ove i jobbet måste åka till Norge flera gånger i veckan och hon söker då tröst hos de andra.

Det som är så underhållande med "Solsidan" är att vi känner igen oss. Visst, allt är uppskruvat till max men man kan ändå känna igen sig. Man lyckas ta vardagliga saker och skruva till det så det blir roligt men ändå behålla igenkänningseffekten. Man känner med Alex när han trasslar in sig i situationer även om man inte varit i exakt den situationen. Man kan känna Freddes frustration även om man inte har så extrema problem som han har.

Tio avsnitt bjuds vi som vanligt på och de går otroligt fort att avverka när man har DVD-boxen. Tre-fyra stycken i rad är inga som helst problem. Och som en naturlig följd av detta så tar säsongen slut väldigt fort, alldeles för fort. Tyvärr för som jag sa tidigare så gillar jag serien och jag hoppas verkligen alla ändrar sig och kör på i några säsonger till. Det skulle den lätt hålla för.

Bloopers bjuds vi på. Optimalt hade det varit om vi fått med det "om Solsidan"-program som TV4 visade, men tyvärr är det inte med…

1. Ytterligare ett snyggt omslag har man fixat till DVD/blu-ray boxen.

2. Ulveson är på gränsen att ta över. Han är lite för känd för att få så stor roll i serien tycker jag. Det fungerar, men är på gränsen.