Fler hemska filmer för konstapel namnlös

Uppföljaren till "Sinister" är nu här och den här gången har konstapel namnlös (han nämns inte vid namn i filmen och när jag kollade på IMDB är han listad som "Ex-Deputy So & So"), som spelas av James Ransone, en större roll än i första filmen. Han tillbringar nu sin tid med att leta efter brott som begåtts av Bubhuul. Bubhuul är spökmannen som dyker upp på bilder i första filmen och som ligger bakom alla de mord som vi får se filmer av i filmen.

Courtney Collins som är på flykt från sin man har tillsammans med sina två söner flyttat in i ett hus bredvid en kyrka där ett massmord begicks för många år sedan. Ett mord som vår konstapel nu vill utreda. Han tror nämligen att det är samma gärningsman som ligger bakom det mordet och det vi ser i första filmen. Vilket han naturligtvis har rätt i.

De som sett första filmen kommer även att känna igen de filmer på mord som vi får se. Förra gången var det mannen i familjen som hittade lådan med filmerna. Den här gången är det de båda sönerna som hemsöks av döda barn. Barn som gjort liknande filmer där deras familjer dödas på det ena hemskare sättet än det andra. En del mord undrar man lite hur de lyckats få till men den detaljen får man bortse från.

"Sinister 2" är en bra uppföljare. Den hänger ihop med första filmen, den har ett upplägg och en story som man köper. Vi får även en hel del hoppa till-scener och sådant gillar jag. Dessutom är själva Bubhuul riktigt läskig. Är det något man kanske kan klaga lite på så är det väl skådespelarinsatserna. Barnen klarar sig bra men både konstapeln och Courtney hänger löst. För det mesta klarar de sig men ibland lyser det igenom att de inte är några riktigt bra skådespelare. Tyvärr.

Två korta dokumentärer som dessutom innehåller en hel del samma saker. Inget man blir speciellt glad över tyvärr.

1. En hel del i filmen säga vara en hyllning till Stephen Kings "Children of the Corn". Bland annat bondgården och Milo sägs vara vinkningar till ladan och huvudpersonen Issac från Kings film.

2. De gamla mordfilmerna man får se är rätt läskiga…