Förutsägbart men i för genren udda miljö

Den här svenska romantiska komedin är baserad på Martina Haags roman med samma namn och Haag gör själv huvudrollen. Hon spelar Nadja, en singelkvinna i Stockholm som passerat 40-strecket, med en stark längtan efter barn. Hon har stått i adoptionskö i flera år och det är bara en tidsfråga innan hon får åka till Kina och hämta hem sitt efterlängtade barn. Men plötsligt nekas hon möjligheten att adoptera som singel och om hon inte har för avsikt att gifta sig inom kort kan hon glömma chansen till att bli mamma totalt. Men Nadja ska gifta sig, säger hon, men i själva verket är det oklart med vem.

Uppe i Missångerträsk, långt upp i Norrbotten, bor Nadjas syster som har ploppat ur sig fler ungar än de flesta på bekostnad av samlivet. Så när hon behöver fly undan vardagen ber hon Nadja komma upp och ta hand om svågerns rullstolsbundna pappa (Bert-Åke Varg). Som en liten lockbonus har systern dessutom hittat en man Nadja kan gifta sig med i princip omgående för att lösa sina problem.

Stockholmstjejen åker upp till det snöiga Norrbotten och en sur och tvär gubbe som dock verkar vara lite lurig under fasaden. Han ger henne namn och nummer till fel man och Nadja kontaktar renskötaren Jocke (Ola Rapace) i tron om att han är införstådd i situationen. Det är han inte, men efter en hel del kaotiska turer blir de kära i varandra och planerar ett giftemål. Men eftersom det är en romantisk komedi går sällan saker och ting smidigt ända in i mål.

Men eftersom det är en romantisk komedi så blir det ändå ett lyckligt slut ungefär enligt den förutsägbara mall som sådana här historier som oftast formats efter. Inga överraskningar här inte, utöver en för genren udda miljö. "Glada hälsningar från Missångerträsk" får ses som en godkänd svensk rom-com som vill lite mer än vad den klarar av att leverera. Historien är enkel och feel good-dramat balanseras upp av några relativt komiska scener så skrattmusklerna får sitt.

Dock blandas det in några sekvenser med djur som är uppenbart skapade av en dator och inte verkliga på något vis. Det är lite tramsigt och inte speciellt trovärdigt, och ännu ett exempel på att filmen vill mer än den levererar.

1. Studerar man eftertexterna noga kan man se att vissa karaktärsnamn plockats från folk som är med i produktionen.

2. Maxida Märak, en av systrarna som dokumenterats i SVT-serien "Sápmi Sisters", medverkar i en mindre roll i filmen.

3. Missångerträsk är en fiktiv ort. Filmen är inspelad i Jokkmokkstrakten.