Varken fågel, plan eller stålman: Supergirl!

Även om jag som gammal serietidningsläsare njuter av att det just nu finns otroligt många superhjälteserier på tv, måste jag ändå säga att jag inte direkt jublade över att "Supergirl" skulle bli en egen serie. Inte för att jag har något emot karaktären utan för att det är lite knepigt med Superman och hans släkt. Det har de senaste filmerna visat. Det stora problemet är att en person med superkrafter likt de som Superman och Supergirl har måste få jämnbördiga fiender för att det ska bli någon "match" över huvud taget. Lyckligtvis är det något som teamet bakom "Supergirl" löst riktigt bra i denna första säsong.

Teamet bakom är i grova drag samma som ligger bakom det som numera kallar "Arrowverse", det tv-universum som utgår från "Arrow" och som ynglat av sig i "The Flash" och "Legends of Tomorrow". "Supergirl" ingår inte direkt i samma universum, men är lite relaterat till det i alla fall... Dock så har serien ett liknande upplägg och en känsla som närmast är besläktad med "The Flash".

Det finns en mängd olika versioner av Supergirl genom den tecknade historien och dessutom lika många ursprungshistorier, och tv-serien följer närmast en version från 2004 då karaktären återintroducerades i DC:s universum. Supergirl är i själva verket Kara Zor-El, äldre kusin till Kal El, och skickas iväg i en andra rymdraket strax efter sin kusin för att fungera som hans beskyddare på jorden. Men Karas rymdraket påverkas av chockvågen från Kryptons undergång och kastas in i Fantomzonen där hon driver runt i 24 jordår utan att åldras. När hennes skepp slutligen når jorden har hennes kusin redan blivit Superman och dessutom blivit äldre än henne. Kara adopteras av en jordfamilj och får en jämngammal syster på köpet.

Elva år senare är Kara Denvers (Melissa Benoist) en naiv men duktig assistent åt mediamogulen Cat Grant (Calista Flockhart) som konsekvent uttalar hennes namn fel. Den glasögonprydda (i serien finns det faktiskt en riktigt logisk förklaring till varför hon har glasögon) Kara använder inte sina krafter men när en krissituation uppstår gör hon ett heroiskt ingripande och blir strax därefter Supergirl, mot sin syster Alex (Chyler Leigh) vilja. Men Alex har å sin sida hållit vissa hemligheter för sig själv och avslöjar strax att hon jobbar för en hemlig organisation kallad Department of Extra-Normal Operations (DEO) där hon under Hank Henshaws (David Harewood) ledning jagar utomjordingar.

Och här har vi seriens skapares smarta lösning på problemet med jämnbördiga motståndare till Supergirl: Hon är nämligen inte den enda utomjordingen som kraschlandat på jorden, utan hela fantomzonens fängelse Fort Rozz med hundratals intergalaktiska bovar har hamnat här, där de flesta fått enorma krafter av samma anledningar som Supergirl. Dessutom är det Karas biologiska mor Alura In-Ze som dömt alla dess brottslingar till sina straff, vilket gör att det även finns en personlig poäng i att de ställs mot Supergirl. Smart!

Det finns även en Lex Luthor-liknande typ i form av svinrika teknikutvecklaren Maxwell Lord (Peter Facinelli) som bidrar med ett lite mer mänskligt grundat hot. Lord växlar mellan att vara på den goda eller onda sidan. Ibland är han ytterst behjälplig, men oftast är han lömskt farlig.

Precis som i "Arrowverse"-serierna får Supergirl ett litet team runt sig som bidrar till hålla koll på brottsvågen. Det är Catcos it-snille Winn Schott (Jeremy Jordan) och ingen annan än James "Jimmy" Olsen (Mehcad Brooks) som ansluter till Catcos mediaavdelning, delvis på inrådan av sin goda vän Superman. Teamet fungerar bra men det blir även hel del spänningar eftersom Winn är kär i Kara och hon är i sin tur kär i Jimmy som i sin tur är tillsammans med Lois Lanes syster Lucy (Jenna Dewan Tatum)...

Supergirl jobbar även ihop med DEO där det ska visa sig att Hank Henshaw i själva verket är J'onn J'onzz - "Detektiven från Mars", vilket är grymt coolt ur en DC-synvinkel. Det flirtas rätt mycket med befintliga karaktärer, där vi bland annat under säsongens gång ser Red Tornado, Toyman, Indigo, Silver Banshee, Livewire och inte minst en Bizarro-Supergirl. Superman och Clark Kent figurerar också i serien, fast på ett lite annorlunda vis...

"Supergirl" har samma positiva, serietidningsmedvetna attityd som "The Flash" i botten och blir en charmigt underhållande serie med riktigt bra specialeffekter. Mina initiala negativa känslor är bortblåsta efter säsongens 20 avsnitt och nu ser jag verkligen fram emot mer. Jag ska givetvis inte blunda för faktumet att "Supergirl" gör det möjligt för både unga och äldre kvinnliga tittare att få en hjälte som ligger lite närmare hjärtat än vad kanske Green Arrow eller The Flash gör, men samtidigt har "Arrowverse"-gänget varit duktiga på att skapa starka kvinnliga karaktärer så det känns som en naturlig utveckling och inte något som känns krystat och forcerat.

Extramaterialets panel från Comic-Con 2015 är lite lätt avslagen, vilket beror på att publiken inte hade tagit del av serien än. Jämför man med panelerna för de andra superhjälteserierna som har fått en trogen fanskara och därmed har en helt annan stämning är det en tydlig skillnad. Ifall det blir en panel från 2016 på nästa säsongs box kommer den sannolikt att vara helt annorlunda.

Inte jättemycket av värde kommer fram här, men det är ändå kul att höra vilka tankar om serien man hade vid den här punkten.

Två featuretter ligger med, en om J'onn J'onzz och en om Krypton med stort fokus på vilken version av Krypton rent utseendemässigt man valt. Båda två är intressanta på sina vis.

Utöver detta finns det lite bloopers och borttagna scener spridda över de tre skivorna.

1. Ett av säsongens bästa avsnitt är när The Flash (Grant Gustin) hälsar på. Detta är ju lite spektakulärt på många plan. Dels för att serierna inte sänds av samma bolag och dels för att karaktärerna inte befinner sig i samma universum. Det första förklaras av att det är samma producenter och att CBS (som sänder "Supergirl") äger CW (som sänder "The Flash") och det andra har sin naturliga förklaring om man sett den andra säsongen av "The Flash". Det blir ett piggt och underhållande avsnitt och det lär inte bli sista crossovern.

2. Till sin andra säsong kommer "Supergirl" att flytta till CW från CBS. Det kommer dessvärre innebära en rejäl kapning i specialeffektsbudgeten, men frågan är om det kommer att vara speciellt märkbart. Det är bra effekter i CW:s serier.

3. En kul grej är att Karas jordföräldrar spelas av Helen Slater, som spelade huvudrollen i "Supergirl" (1984), och Dean Cain, som var Superman i "Lois & Clark" under 90-talet.

ANDERS JAKOBSON (2016-11-16)