Flytande maktbalans i ekonomisk thriller

I en tid då var och varannan bank vägrar att ta emot kontanter börjar pengar bli en allt mer abstrakt sak. Tiden då pengar var fysiska betalmedel börjar sakta röra sig mot det förflutna. För mig personligen är det ytterst sällan jag har mynt och sedlar med mig. Bankkort, internetbank och Swish - vad mer behöver man? Men samtidigt är den abstrakta varianten av pengar lite oroväckande. Det handlar om siffror på konton som i en handvändning kan växa - eller minska drastiskt.

"Money Monster" är ingen film om ekonomi i huvudsak utan snarare om konsekvenserna av det spel aktier och fonder innebär. George Clooney spelar Lee Gates, en excentrisk programledare i ett populärt ekonomiprogram på tv. Även om han i grund och botten är en duktig journalist är programmet mest en vräkig show där ekonomifakta gömmer sig bakom danser, sketcher och spektakulär grafik. Lee vet sitt eget värde och egot är det sannerligen inget fel på.

Lyckligtvis har Lee en stabil producent, Patty Fenn (Julia Roberts), som håller skeppet flytande när Lee svävar bort från manus eller på något annat vis gör sin egen grej. Just denna dag är det meningen att han ska intervjua Walt Camby (Dominic West) som har en del att förklara. Walt är VD för Ibis Clear Capital där 800 miljoner plötsligt har försvunnit från fondspararnas konton på grund av en "databugg" enligt den officiella förklaringen. Walt är dock oanträffbar och i stället får Lee nöja sig med en presstaleskvinna.

Lagom till att programmet dragit igång dyker en objuden gäst upp, drar fram en pistol och håller Lee som gisslan. Mannen är Kyle Budwell (Jack O'Connell) som förlorat alla sina pengar i Ibis-skandalen och tycker att Lee delvis är ansvarig eftersom han i ett tidigare program proklamerat att Ibis fond är en garanterad vinstlott. Nu vill han ha svar. Även Lee och Patty vill så småningom ha svar och när börjar gräva i historien hittar de sanningar som dolts bakom en "databugg"...

Den här realtidsthrillern är regisserad av Jodie Foster som verkligen har lyckats få till en spännande film. Ekonomibiten är lite komplex men den hamnar snabbt i bakgrunden till fördel för actionthrillerdelen. Skådespelarstallet med Clooney och Roberts i spetsen är stabilt värre och det finns lyckligtvis utrymme för lite humor i spänningen vilket luftar upp helheten en smula.

En fördel med filmens story är att maktbalansen flyter runt lite bland karaktärerna. Vem är egentligen god och ond när det kommer till kritan? Det gör att filmen håller sig fräsch och alert ända in i finalen.

Utöver tre ganska meningslösa bortklippta scener och en musikvideo bjuds det på tre kortare featuretter. Den första tar upp George Clooney och hans karaktär, medan den andra fokuserar mer på filmen i stort och på Jodie Foster som regissör och den sista handlar om filmens rafflande upplösning.

Ganska intressant och ett lagom komplement till filmen.

1. Trots att Clooney och Roberts har en tydlig kemi i filmen var det sällan de spelade mot varandra underinspelningen. Proffs ända in i minsta detalj!

2. Filmens titel är även titeln på Lees tv-program, men den kan även tolkas på fler vis.