Lättsamma passningar och brutalt mörker

Den Batman-relaterade tv-serien "Gotham" hittade sin form och funktion redan i den första säsongen. En mörk och skitig polisserie satt i en flytande tidsperiod som etablerar staden Gotham som en orolig plats vilken föder fram skurkar av varierande slag som behöver en fast polishand och en framtida läderlapp för att kunna hållas i schack. Säsong 2 fortsätter i samma bana och tar oss vidare i historien.

Den första säsongen handlade mycket om korruption och ett maffiakrig som bubblade under ytan. Det spåret lämnas nu därhän, mycket för att historiebågen tog slut, och i stället är det mer varierande, men ändå fokuserade hot som ställer till det för polisen Jim Gordon (Ben McKenzie) och unge Bruce Wayne (David Mazouz). I säsong etts absolut sista scen upptäckte Bruce tillsammans med sin trogna Alfred (Sean Pertwee) ingången till en hemlig grotta i familjehemmet, där Waynes far bedrivit någon sorts verksamhet. En låst dator finns centralt och med hjälp av Lucius Fox (Chris Chalk) börjar Bruce knäcka gåtan, vilket leder till flera olika spår under säsongens gång.

Jim Gordon har initialt problem att behålla jobbet men kan så småningom fortsätta med att bedriva tufft polisarbete tillsammans med kollegan Harvey Bullock (Donal Logue), inom kort under en ny, driven chef - Nathaniel Barnes (Michael Chiklis). En listig typ gör entré i serien. Han heter Theodore Galavan (James Frain) och är en typiskt superhjälte-tv-serie-skurk, då han har två tydliga sidor. I det offentliga är han miljardär med ambitioner om att göra Gotham till en bättre stad. Han är på rätt plats för att bli hjälte när det krisar och använder sedan sin popularitet till att ge sig in i borgmästarvalet. Men bakom kulisserna är han hjärnan bakom brottsvågorna och kriserna och har myglat sig fram inom politiken. Dessutom tillhör han en urgammal Gotham-släkt som har en blodsfiende, nämligen familjen Wayne, och Galavans yttersta uppdrag är att utplåna den sista medlemmen i familjen Wayne - och det är ju Bruce. Galavan spelar sina kort rätt för att komma åt Bruce, bland annat genom att få sin niece Silver St. Cloud (Natalie Alyn Lind) att förföra honom men även genom att erbjuda det som Bruce vill ha allra mest: namnet på sina föräldrars mördare.

Det här kulminerar under första hälften av säsongen under vilken vi även sett Oswald Cobblepot/The Penguin (Robin Lord Taylor) etablera sig som Gothams nya superskurk samtidigt som han fastnat i Galavans grepp. Dessutom har Edward Nygma (Cory Michael Smith) flippat ur och tagit de första stegen till att bli The Riddler fullt ut.

Under andra hälften av säsongen riktas fokus mot anstalten Arkham Asylum där en viss Dr Hugo Strange (B. D. Wong) bedriver tveksam forskning på både levande och döda personer. Här får vi en i sammanhanget helt logisk förklaring till varför Gotham - från och med nu - svämmar över av allt mer omänskliga skurkar. Den i filmsammanhang ("Batman & Robin") så parodiska Mr Freeze introduceras och blir betydligt mer intressant, och här vaknar även den riddaraktiga Azrael till liv - bokstavligt talat. "Gotham" gräver högt och lågt i hela Batman-mytologin och jag myser åt passningarna.

Trots att Jim Gordon och Bruce Wayne får stopp på de värsta galningarna så slutar säsongen med att situationen blir värre än någonsin. Något lugn och ro är inte att vänta i "Gothams" tredje omgång. Inte mig emot - serien har hittat sin form och bjuder på en stabil mix av lättsamma Batman-mytologiska passningar och ett ganska brutalt mörker. Det är inte kabel-tv-nivå på våldet men inte långt därifrån, vilket gör den här versionen av Batman-sagan till en mörk sak.

"Gotham" har ett upplägg som gör att den går att köra vidare på så länge skådespelarna vill, men samtidigt är jag lite osäker på om den har potential att pågå år efter år. Kanske får säsong tre avgöra livslängden. Det är kanske en märklig åsikt att komma med när jag precis tydliggjort att jag gillar serien, och det gör jag också, men jag höjer ändå ett litet varningens finger: Det gäller att hålla historien i schack.

Delar av extramaterialet är små snuttar som jag tycker mer hör hemma på en officiell hemsida som teaser för vad som komma skall. Ur en synvinkel, när snuttarna blickar tillbaka på säsong 1, kan de fungera som en liten påminnelse om vad som hände sist innan man suger tag i den nya säsonger. Ur en annan synvinkel, där snuttarna blickar framåt, känns de helt fel. Vem tittar på något sådant när man är halvvägs genom boxen?

Comic-Con-panelen från 2015 är inspelad mellan säsongerna och är mycket "vad tror du din karaktär kommer att göra i säsong 2?" och liknande flyktiga spekulationer. Men: Panelen avslutas på ett ganska oväntat vis och jag tror att många som var på plats fick en liten "vad fan hände?!"-chock. Kul!

Mest matnyttigt extramaterial finns på boxens fjärde skiva där vi förutom en ganska lång introduktion till Victor Fries/Mr Freeze hittar en lång featurette om film noir-influensen i "Gotham". Rena filmskolan även om det kanske inte grävs så där överdrivet djupt, men essensen och historiken kommer fram tydligt. Ett annat långt inslag på denna skiva är en titt på Bruce Waynes butler Alfred som i denna tolkning är lite tuffare och hårdare än i andra inkarnationer.

1. I säsong 1 introducerades en brett leende och skrattande psykopat, Jerome (Cameron Monaghan), som väldigt uppenbart kändes som en tidig version av The Joker. Men där lurades "Gotham"-skaparna, för karaktären är med en stund i säsong 2 för att sedan försvinna och i efterspelet förstår vi att Jerome är en inspirationskälla till en ännu inte sedd Joker. Well played, Gotham... ...men å andra sidan har vi kanske ändå inte sett det sista av Jerome och då betyder det kanske att den första prognosen ändå blir sann...

2. Jag beskriver säsongen som att den har två hälfter, och med vinteruppehållet i den amerikanska tv-visningen har den ju det, men den här gången har den bokstavligt talat det då de två hälfterna fått varsin undertitel: "Rise of the Villains" och "Wrath of the Villains"

3. Till säsong 3 kommer Ivy Pepper att omvandlas till Poison Ivy och därmed ta en större plats i serien. Clare Foley som gjort karaktären hittills i några avsnitt kommer att bytas ut till en annan skådespelare. Kanske kommer Ivy att genomgå någon form att metamorfos som motiverar bytet av skådespelare? Foley har inte gjort något magiskt av rollen hittills, men det beror på att karaktären knappt varit med.

ANDERS JAKOBSON (2016-09-02)