Närkontakt av det ungdomligare slaget

Vissa användare på IMDB gnäller i sina recensioner av "The 5th Wave" om att filmen inte borde sorteras in i science fiction-facket, och jag är böjd att hålla med. Omslagsbilden ser ju onekligen maffig ut, men när det väl kommer till kritan snålas det på specialeffekterna och inte minst på utomjordingar. Utomjordingarna ser nämligen exakt ut som människor...

Inledningsvis rör vi oss i bekanta marker. En ensam karaktär vandrar genom postapokalyptiska miljöer och letar mat i en i princip tömd affär på bästa zombiefilmsvis. Vår huvudperson Cassie (Chloë Grace Moretz) var fram till alldeles nyss en vanlig high school-tjej som festade med vänner men respekterade föräldrarnas tider, som sparkade boll i skolan och sneglade på snygga killar. Det var innan utomjordingar dök upp i skyn och i fyra olika vågor började utplåna mänskligheten. Först kom en elektromagnetisk puls som slog ut all el, sen tsunamis, följt av en kraftig fågelinfluensa. När vi träffar Cassie har hon förlorat sina föräldrar och dessutom separerats från sin lillebror Sam (Zackary Arthur) och gör allt för att hitta honom.

Medan Cassie letar på sitt håll har Sam hamnat i ett militärläger tillsammans med bland annat Ben (Nick Robinson), snyggkillen Cassie sneglade på i skolan, där de får veta att barn och ungdomar är mänsklighetens sista hopp och drillas därför till att bli fullskaliga soldater redo att knäppa utomjordingar. Cassie lyckas samtidigt bli skjuten i benet och vaknar upp hos supersnygga Evan (Alex Roe) som plåstrar om henne och hjälper henne att komma vidare i jakten efter Sam. Men samtidigt väntar den femte vågen bakom hörnet, den som ska svepa bort de sista spåren av mänskligheten...

Filmen bygger givetvis på en bok som lika givetvis är första delen i en trilogi, och då rör vi oss förstås i den rådande trenden med actionorienterade ungdomsböcker med och för ungdomar. "The Hunger Games", "The Maze Runner", "Divergent" och så vidare, fast här korsat med en hel del stänk från "Starship Troopers", "Independence Day", "Vägen" och - faktiskt - "They live" (vilket yttrar sig i en viktig detalj). Jag har inte läst boken men får känslan av att alldeles för mycket information klämts ned till två timmar film. Vissa partier går alldeles för snabbt och i Sam och Bens lilla militärstyrka ingår det karaktärer som vi aldrig lär känna. Inte för att just det spelar någon roll, då vi har fullt upp med att acceptera att barn och ungdomar helt plötsligt kan fungera som en militärstyrka. Ganska besvärligt att tugga i sig.

Chloë Grace Moretz som jag vanligtvis tycker är bra och stabil känns här mest som hon springer runt och ser obekväm och bekymrad ut - när hon inte står och tonårstrånar över den otroligt vältrimmade Evan när han tvagar sig i ett litet vattendrag...

Men var inte detta en science fiction-film? Ja, jo, kanske det. Filmen går ganska snabbt bort från det spåret i och med att de utomjordingar som finns i filmen lämpligt nog budgetmässigt ser ut som människor, och när de initiala specialeffektstunga scenerna med framför allt tsunamis passerat blir det inte så värst imponerande bildmässigt och dessutom aldrig speciellt spännande eller gripande för en vuxen tittare. Storyn är lite platt och snudd på fånig, och det är ganska uppenbart att filmen är gjort för en yngre publik. Den stora frågan är om publiken är tillräckligt köpstark för att resterande böcker ska filmas.

Jag är just nu tveksam till att det blir mer, för "The 5th Wave" är ingen speciellt imponerande film.

Det bortklippta blocket är runt 25 minuter långt och innehåller visserligen lite alternativt material, men är till större delen unikt och styrker min tanke om att mycket information klämts ned till två timmar film. Här är det diverse fördjupningar och mer av vissa karaktärer och som grädde på moset en liten sexscen.

Kvartslånga bakomfilmen "Inside The 5th Wave" är en typisk making of med lite information om storyn, presentation av de inblandade, lite inspelningsbilder och så det sedvanliga ryggdunkandet. Som komplement ges en kortare titt på hur barnmilitärstyrkan tränades (nåja...) och en lika kort titt på när unge Zackary Arthur pratar med vissa i filmmteamet om deras jobb - vilket faktiskt är roligare än det låter. Det finns även en detaljerad titt på specialeffekterna i filmen.

På det lättsammare kontot finns en totalt ointressant överlevnadsguide och ett block med bloopers. För ytterligare fördjupning erbjuds det ett kommentarspår med Chloë Grace Moretz och regissören J Blakeson.

1. Cassie och Sams föräldrar spelas av Maggie Siff och Ron Livingston. Inte illa, men tyvärr försvinner Siff ur filmen när hon precis haft sina första repliker och Livingston är inte med speciellt mycket mer efter det. Trist. Det är betydligt mer av karaktärerna bland det bortklippta materialet och framför allt av Siff som drabbats mest av saxen.

2. Två andra vuxna och etablerade skådespelare i filmen är Liev Schreiber och Maria Bello som spelar militärer.

3. Boken filmen är baserad på är skriven av Rick Yancey. De övriga delarna i trilogin heter "The Inifinite Sea" och "The Last Star". Blott de två första finns än så länge översatta till svenska ("Den femte vågen", "Det oändliga havet").

ANDERS JAKOBSON (2016-06-17)