Nya Disneydjur i kläder

Rubriken kan vara lite märklig, men det är en gammal fin Disneytradition att sätta kläder på djur. Nu var det faktiskt ett tag sedan sist så "Zootropolis" plockar upp stafettpinnen och levererar ännu en välgjord animerad film. I registolen hittar vi Byron Howard som har "Trassel" och "Bolt" på meritlistan samt Rich Moore som för Disney gjort "Röjar-Ralf" men som även har varit regissör för "Futurama" och "The Simpsons". Med Pixars John Lasseter som exekutiv producent inbillar jag mig att allt detta haft en viss påverkan på filmen. Den känns lite annorlunda för att vara en Disneyfilm, samtidigt som den har alla de kännetecken vi har med oss sedan 40-talet.

Som djur. I det här fallet djur i enorma mängder. Inledningsvis får vi veta att rov- och bytesdjur en gång i tiden var varandras motsatser men att världen förändrats och alla sorters djur nu kan leva sida vid sida. Storstaden Zootropolis är ett ypperligt exempel på det. Här har tågen tre dörrar - stor, medium och liten - och olika stadsdelar har olika klimat så att alla tänkbara djur kan bo på samma ställe. Kaninen Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) har växt upp på landet med en dröm om att göra något annat än att hamna i familjens morotsfarm. Hon vill bli den första kaninpolisen, trots att alla säger att det är omöjligt. Motgångarna följer henne ända in på polisskolan men blir en motivation till att jobba hårdare för att nå sitt mål. Självklart blir hon bäst i klassen och får sitt drömjobb: hon blir polis mitt i centrala Zootropolis.

Även om hon hade hoppas på ett riktigt knivigt första uppdrag får hon bokstavligt talat börja längst ned i hierarkin - som trafikpolis. Det är även här hon träffar räven Nick Wilde (Jason Bateman), en vänlig men fattig familjefar som bara vill att hans son ska ha det bra. Judy smälter men inser så småningom att Nick är en lurendrejare av värsta slag som vet precis hur han ska manipulera alla han möter så att varje dag slutar med en rejäl sedelbunt i fickan. Trots detta kommer Judy att behöva Nicks hjälp när hon efter mycket tjat får ett riktigt uppdrag. En utter har försvunnit och spåren leder Judy och Nick in på en väg som kantas av rovdjur som blivit vilda på nytt och landar i en konspiration som stinker riktigt illa.

Filmen blir alltså en sorts "buddy cop"-historia med ett omaka par som måste samarbeta och givetvis lär sig ett och annat om varandra och sig själva under äventyrets gång. Ganska basic-Disney med det överliggande temat om att man kan bli precis det man vill bli. Jag har inga som helst problem med att filmen har vissa ooriginella inslag, för det är ju formen på det hela som är nytt och kul. Det är en riktigt spektakulär värld som designats upp i "Zootropolis". Att man sneglat en hel del på New York är uppenbart men det är nog bara en av många inspirationskällor. Världen som sådan skulle passa ypperligt som en nöjesattraktion på Disneyland och det skulle inte förvåna mig om det väl blev så.

Moderna Disneyfilmer håller alltid en enormt hög klass när det gäller animeringarna. Allt från karaktärs- och miljödesignerna till allt finlir i rörelser och beteenden. Djuren här är ju väldigt människolika men trots det tydligt välresearchade in i minsta detalj. Och detaljer finns det förstås gott om, så väl stora som mindre. En av de roligaste scenerna innefattar sengångare som i den här världen fått det olämpliga uppdraget att vara byråkrater... Dessutom innehåller filmen en av de bästa "Gudfadern"-travestier jag sett. Underbart kul för de vuxna tittarna.

Snyggt och prydligt, alltså, och en både spännande och gullig historia. Vad annars?

3D-VERSION

Här finns det i vanlig ordning inte något att direkt klaga på. I och med att den här filmen handlar mycket om storleksskillnader, perspektiv och djup så är det klart att känslan förstärks av 3D:n, men jag måste samtidigt säga att jag inte upplever någon direkt "wow"-effekt. 3D:n fyller sitt syfte väl.

Bakom de ganska taffligt översatta svenska rubrikerna till extramaterialet döljer sig en hel del matnyttigt, dock ingen kortfilm vilket brukar finnas. Nåja, det spelar mindre roll.

En animerad film, och en om djur i synnerhet, kräver både research och bearbetning och det får vi ta del av här. Planen om en film med djur i kläder verkar ha varit tydlig från början, men innehållet i sig var långt ifrån bestämt. Researchresor till Afrika gjordes och flera olika storyuppslag stöttes och blöttes innan allting hittade sin slutgiltiga form. Detta kan man även ta del av i blocket med bortklippta karaktärer och scener som i många fall är från tidigare versioner av historien.

Disney och Pixar har varit väldigt duktiga på att belysa de som jobbar i det tysta med sina filmer, det vill säga designers och animatörer och i ett tredelat bakomblock sitter vi med i några diskussiongrupper där karaktärsdesigners, miljödesigners och animatörer berättar om sitt arbete med filmen. Klart intressant. Och lika intressant är det att följa med in i Michael Giacchinos musikaliska värld där han fick knåpa ihop ett lite mer världsmusikinspirerat soundtrack med udda instrument.

Mer musik blir det i en video med Shakira som faktiskt är med i filmen som popstjärnan Gazelle. Dessutom får vi en ganska hastig genomgång av några av de påskägg som finns med i filmen.

1. Filmen har faktiskt bytt titel i Sverige. Originaltiteln är "Zootopia", en ordlek med "zoo" och "utopi", som väldigt bra beskriver läget i filmens värld. Klingar kanske inte lika bra på svenska.

2. Några av skådespelarna, utöver huvudpersonerna, som bidragit med sina röster är Idris Elba, Jenny Slate, Nate Torrence, Bonnie Hunt, Don Lake, Tommy Chong, J.K. Simmons, Octavia Spencer och Alan Tudyk.

3. Jag har en bestämt känsla av att vi inte sett det sista av den här världen. Det känns som upplagt för fler filmer eller åtminstone kortfilmer. Vi får väl se...

ANDERS JAKOBSON (2016-07-27)