Trovärdigt grävande bland vidrigheter

Jag har i flera tidigare recensioner nämnt att jag har en bakgrund som anställd på en tidning. Dock inte som journalist, men väl placerad i ett rejält tidningshus och i och med att det blev nästan tio år på samma arbetsplats kan man lugnt säga att det händer något inom mig när jag ser journalistik på film. Emellanåt är det enbart irritation när det är gestaltningar av tidningsredaktioner som har ytterst få likheter med verkligheten, men ibland är det riktigt bra skildringar där pulsen är närvarande, där viljan att berätta något av värde går genom rutan.

"Spotlight" är en sådan film. Här tas vi med till The Boston Globe 2001, när det fortfarande fanns en rejäl redaktion som knappt tänker två gånger på de lösa hot om nedskärningar som internet kan medföra (och definitivt medförde lite senare). Spotlight är namnet på tidningens fyra huvuden starka grävredaktion. Ledda av redaktören Walter "Robby" Robinson (Michael Keaton) jobbar Mike Rezendes (Mark Ruffalo), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) och Matt Carroll (Brian d'Arcy James) på månadslånga projekt med mängder av researchtimmar innan de går i tryck med något som resonerar tungt i staden. När The Boston Globe får en ny chefredaktör från Florida, Marty Baron (Liev Schrieber), går oron som en löpeld genom korridorerna då Baron skurit hårt bland personalen på sin förra arbetsplats, men han har förstått vikten av en stark lokaljournalistik och har ett förslag till Spotlight-redaktionen.

En katolsk präst har dömts för upprepade sexuella övergrepp på barn under en 30-årsperiod och en advokat (Stanley Tucci) påstår att kardinalen vetat om detta men inte gjort något. The Boston Globe har berört detta i en krönika och Baron tycker att det är värt att följa upp. Trots att det är ett extremt svårt utgångsläge med en tung motståndare (= kyrkan) och byråkratiskt krångel börjar Spotlight med sin research och hittar otrevlighet efter otrevlighet. Det är inte ett enstaka fall med en präst, det är många, många fler och när de väl börjar inse omfattningen av fallet handlar det bara om att få ihop alla pusselbitar, hur vidrig bild de än skapar.

Jag går verkligen igång på den här typen av filmer. Det är kanske inte en thriller på något vis men det finns en spänning och en nerv i skildringen av det journalistiska arbetet, givetvis filmiskt tillskruvat med scener där det plötsligt är bråttom värre. Sen på andra sidan av myntet finns en fullständigt vidrig och verklig historia om övergreppen inom den katolska kyrkan. Dels övergreppen i sig men dels hur allting slätades över i både de egna leden och utanför dem. "Spotlight" skildrar alltså två olika saker på samma gång - övergreppshärvan och gammal hederlig grävande journalistik som sedermera kammade hem Pulizerpris.

Det här är helt klart ett av 2016 års bästa släpp för hemmamarknaden. Kanske en blivande klassiker. En riktigt bra film är det hur som helst.

Två korta featuretter ligger med som extramaterial och det är egentligen inget annat än trailermaterial med lite insprängda intervjuer om dels filmen och dels vikten av grävande, lokal journalistik. Allt är över på drygt fem minuter så det är inget extramaterial som går till historien.

1. Filmens manus figurerade på den uppmärksammade Blacklist 2013, listan över de bästa oproducerade manusen i Hollywood. Tre år senare vinner samma manus en Oscar för bästa originalmanus. Det blev även en Oscar för bästa film.

2. Manuset är skrivet av Josh Singer och Tom McCarthy där den sistnämnda även stått för regin. McCarthy är även skådespelare och gjorde en minnesvärd insats som en ganska dålig journalist i sista säsongen av "The Wire".

3. Både Michael Keaton och Mark Ruffalo verkar ha gjort duktigt med egen research av karaktärerna de spelar då de verkliga Walter Robinson och Mike Rezendes blev imponerade av gestaltningarna.

ANDERS JAKOBSON (2016-08-05)