Rörigt och udda men hyfsad säsong

Femte säsongen av "American Horror Story" har undertiteln "Hotel" och utspelar sig på just ett sådant. Hotel Cortez är dock allt annat är ett vanligt hotell. Det byggdes av James Patrick March i början på 1900-talet i syfte att han skulle kunna mörda fritt där. Han byggde in hemliga rum och smarta utkast för att för att göra sig av liken efter sina offer. Här härjade han sen fritt och av någon anledning drog hotellet till sig folk som han kunde mörda. Men så en dag åkte han fast och tog då livet av sig innan polisen han stoppa honom. Sedan dess har han levt på hotellet som spöke utan möjlighet till att lämna det. Och nu går alla som dör inom hotellets väggar samma öde tillmötes. På hotellet bor nu därför mördare, vampyrer och andra underliga varelser. Alla lyder de under grevinnan…

Säsong fem är helt klart den underligaste säsongen i serien och en av de jag gillar minst. Den är så underlig att det blir lite för mycket och det tar nästan halva säsongen innan jag kommer in i den även om jag sen gillar den hyfsat. Sen fastnar jag visserligen för karaktärerna men det tar tid att komma dit och det kunde man förmodligen fått till bättre. Annars är det kul att se att man återigen använder många av skådespelarna från tidigare säsonger, vissa gör till och med flera roller den här säsongen, vilket ibland är lite förvirrande.

Kathy Bates är som vanligt bäst men alla gör riktigt bra ifrån sig. Ingen är egentligen dålig. Vissa karaktärers öden är mindre intressanta men så är det ju nästan alltid. Vi får till och med två svenska karaktärer. De dyker upp direkt i första avsnittet och det är lite underligt att höra svenska. Dock börjar ju det bli vanligare och vanligare nuförtiden.

Så, säsongen får godkänt men inte mer vilket känns supertrist att konstatera. Jag gillar upplägget med serien och att vi får se samma skådespelare som andra karaktärer. Sen att det är en skräckserie gör det ju inte sämre. Men till nästa säsong måste man ta sig samman och inte krångla till det så. Jag vill fastna direkt från första avsnittet och känna att jag inte överlever om jag inte får se ett avsnitt till. Då har de lyckats.

Två dokumentärer bjuds vi på. Den ena visar hur man byggde upp hotellet där allt utspelar sig. Och det är minsann inget litet jobb. Allt var autentiskt ner till att hissen som man byggt faktiskt fungerade. Vi får också en dokumentär om avsnittet om "Devil’s Night", det som handlar om när ett gäng kända massmördare bjuds in på middag på hotellet. Bra extramaterial.

1. Helena Mattsson och Kamilla Alnes spelar de svenska systrarna Agnetha och Vendela som inleder säsongen.

2. Evan Peters som spelar James Patrick March låter väldigt mycket som Johnny Depp.

3. Lady Gaga debuterar inom seriens ramar som Grevinnan och hon är riktigt bra som skådespelerska.