Drottningar som skriker och mördar

Sällan har en titel överstämt med handlingen så bra som när det gäller "Scream Queens". Handlingen utspelar sig på ett amerikanskt college och då framförallt på studentföreningen KKT. Här huserar de vackra och rika tjejerna, de som har det bra ställt. De leds av Chanel Oberlin, en otroligt arrogant och otrevlig ung dam. Hon om ger sig framförallt av sina minioner, Chanel #2, #3, #5 och #6. De följer henne som hundar och lyder hennes minsta vink.

Allt är frid och fröjd på campus tills den nya rektorn Cathy Munsch dyker upp. Hon giller inte KKT och gör vad hon kan för att ställa till det. När hon bestämmer att KKT måste acceptera alla som vill gå med blir det krig. Mitt i allt detta börjar också tjejerna dö. Först vet ingen vem som härjar, men rätt snart står det klart att det är The Red Devil som ligger bakom morden. Problemet är bara att The Red Devil är fotbollslagets maskot och vem som helt kan dölja sig bakom masken… Här har ni upplägget för serien och även anledning till att tjejerna skriker så mycket som de gör. De skriker när folk dör, de skriker när någon skrämmer dem och de skriker när någon förstör deras kläder. Lägg sen till en 20 år gammal händelse som har stor påverkan på vem som döljer sig bakom den röda masken och mysteriet kan börja.

Serien känns som en förlängning på de skräckfilmer man såg på 80-talet där en maskerad mördare sprang omkring och dödade folk på en massa olika uppfinningsrika sätt. Man har sen blandat upp den med väldigt överdrivna karaktärer och det tar ett tag att komma in i serien. Efter de första avsnitten kändes det som om serien inte kunde ta slut snabbt nog, men ju mer jag såg och ju mer jag lärde känna karaktärerna och hela upplägget desto mer gillade jag den. Man får tittaren att tro att man vet vem den skyldige är för att sekunderna senare tro att det är någon annan och man gör det skickligt genom hela säsongen och ända fram till sista avsnittet.

När det gäller skådespelarinsatserna så får de inblandade godkänt. Det är lite svårbedömt med tanke på att det handlar om rätt flamsiga och överdrivna karaktärer. Detta gör att det blir svårbedömt. Här fungerar det dock riktigt bra och Jamie Lee Curtis är underbar som rektor Muncsh.

Tyvärr är extramaterialet på denna en besvikelse. Vi får en genomgång av Kappas regler, vi får något som heter Between 2 Queens där två av skådespelarna intervjuar varandra. Detta hade kunnat vara intressant om de inte frågade saker som "Har du husdjur och vad heter de?" och "Vilken app använder du mest just nu?" Det hela avslutas sen med en kort beskrivning av Chanels kläder. Totalt meningslöst extramaterial om ni frågar mig…

1. En andra säsong visas nu i USA.

2. Man har lyckats väva in en berättarröst i serien på ett bra sätt. Ofta hör vi karaktärer berätta om sig själva eller något de gjort.

3. Sista scenen är rätt öppen för tolkningar…