Kändisfylld men inte speciellt minnesvärd

De sex ansiktena ni ser längst upp på omslaget tillhör i tur och ordning Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Anthony Mackie, Aaron Paul, Woody Harrelson och Kate Winslet. Idel kända namn. Men de är inte de enda kändisarna i filmen, nej, här hittar vi även Gal Gadot, Norman Reedus och Clifton Collins Jr. i betydande roller, så det är en minst sagt stabil och rejäl ensemble framför kamerorna.

Filmen handlar om en rad korrupta snutar och ex-snutar (Mackie, Paul och Collins Jr. till exempel) som utför skickliga rån på uppdrag av den ryska maffian (där Winslet är någon sorts iskall boss). Affleck och Harrelson spelar de goda poliserna som försöker knäcka fallet, och allas vägar korsas på ett eller annat vis. Gränserna mellan gott och ont suddas ut och för rånarna finns det egentligen ingen väg ut ur den ryska maffians grepp, och de tvingas ta drastiska beslut inför det som påstås bli det sista rånet.

Actionsekvenserna i "Triple 9" är inte dumma alls. Det inledande rånet är spännande och fortsätter i en ganska vild biljakt. Det kommer dessutom en rafflande jakt efter en gängmedlem, så det finns stunder i filmen som är riktigt bra. Men det räcker tyvärr inte hela vägen.

Jag har dessvärre ganska svårt att hålla intresset uppe under de två timmarna. Antingen var jag omedvetet ofokuserad eller så klarar inte filmen av att leverera en spännande story från start till mål. Det är bra märkligt när det är så otroligt många bra skådespelare i filmen, som dessutom gör bra ifrån sig, men när filmen väl är över känns det mest som jag lagt två timmar på ingenting än att jag blivit en filmupplevelse rikare.

Filmen får mig att tänka på "The Departed" och "The Town", två betydligt bättre filmer vars historier på något vis touchar "Triple 9" utan att egentligen ha så där överdrivet mycket gemensamt. Jag skulle dock hellre ha sett om de filmerna igen än att tittat på den här filmen över huvud taget. Jag vet att det är en formulering som får "Triple 9" att framstå som en riktig kalkon, men det handlar mest om att filmen knappt fanns där i stunden och dessvärre snabbt kommer att glida bort från närminnet.

En handfull bortklippta scener kompletteras av tre korta trailerliknande bakomfilmer där de inblandade berättar hur fantastisk filmen är. Ganska tråkigt och känns mest som något som klippts ihop för att ha med något över huvud taget.

1. Trots att filmen är tämligen fylld av kända namn så är det ännu fler kända skådespelare som varit aktuella för flera av rollerna, till exempel Shia LaBeouf, Charlie Hunnam, Christoph Waltz, Michael B. Jordan, Cate Blanchett, Chris Pine och Jeff Bridges.

2. Gamla "The Wire"-favoriten Michael K. Williams gör en liten men för honom udda roll i filmen. Han spelar nämligen en transvestit.

3. Regissören John Hillcoat har en mängd musikvideor på meritlistan, men han har även gjort den episkt dystra "Vägen".

ANDERS JAKOBSON (2016-10-11)