Lite som fredagen den 13 i serieformat

"Dead of Summer" känns lite som vad "Fredagen den 13e" förmodligen hade känts som om man gjort TV serie av den istället för film. Inte för att Jason finns med här men upplägget och känslan TV serien ger påminner mig om "Fredagen den 13e". Serien utspelar sig sent 80-tal och handlar om Deb Carpenter som köpt ett sommarläger, Camp Stillwater som hon ska återöppna. Till ledare har hon anställt ett gäng ungdomar som alla var på lägret när de var små. De minns alla tiden på Camp Stillwater som underbar och vill nu återuppleva det igen samtidigt som de ger de barn som är där en underbar sommar. Men som vanligt är inget så enkelt som man skulle önska…

En man börjar uppenbara sig för några av ungdomarna och barnen. Lite efterforskning visar att han heter Holeyoak och levde på platsen där nu Camp Stillwater ligger. Han uppmanar en av ledarna att döda en annan av ledarna…om inte kommer andra att dö. Nu gäller det för ledarna att lista ut vad som händer och hur de kan förhindra att folk dör. Varför Holeyoak gör det han gör och hur de kan stoppa honom. Handlingen blandas effektivt med återblickar som visar alla ungdomarnas bakgrundshistoria.

Som sagt, känslan serien inger påminner en hel del om den från "Fredagen den 13e" filmerna även om handlingen är annorlunda och jag gillar det. Det tar lite tid att lära känna och gilla karaktärerna men ger man dem en chans så funkar de. Sen gillar jag 80-tals upplägget. Det finns inga smartphones att tillgå (visserligen hade de förmodligen inte haft någon teckning ändå) och det finns bara en fast telefon. Inga surfplattor eller andra elektroniska hjälpmedel.

10 avsnitt får vi i denna den första säsongen. I dagsläget finns det inga uppgifter på om det kommer ytterligare säsonger eller om detta var en engångsgrej. Jag skulle kunna tänka mig en fortsättning men å andra sidan får man då se upp så det inte blir en upprepning av det vi såg nu, det vore inte bra.

1. Tony Todd från "Candyman" spelar Holeyoak.

2. I sista avsnittet spelas låten "She talks to angels" av Black Crows. Den kom dock inte förens på 90-talet.

3. Skulle man göra en säsong två skulle den kunna vara en prequel och visa vad som hände på 70-talet.