Omramningen räddar säsongen

"Star Wars Rebels" första säsong upplevde jag som en frisk och härlig fläkt där skaparna hittade exakt rätt känsla, presenterade en snyggt designad serie och kryddade det hela med en bra skurk. Det kändes som det fanns en röd tråd genom hela säsongen där rebellgänget stod mot den karismatiska The Inquisitor som var ett märkbart och farligt hot, samtidigt som den föräldralösa Ezra upptäckte sina Jedi-krafter och successivt lärde sig hantera dem, under styrning av Jedin Kanan som tillsammans med Hera, Zeb, Sabine och droiden Chopper utgör hjältegänget.

The Inquisitor försvann ur serien och det blir ett litet problem. Det dyker visserligen upp några andra Inquisitors som inte når upp i samma karismatiska klass och det största hotet utgörs av en "vanlig" militär ledare i Imperiet, Agent Kallus, som inte heller blir samma sak. Vad som är värre är att själva avsnitten spretar lite också. Den där röda tråden saknas, även om det finns en övergripande historia om att rebellerna slåss mot Imperiet och försöker hitta någonstans att ha en egen bas. I många fall är det stora episka rymdstrider som snabbt blir tröttsamma, och det är när det blir lite mer hands-on som actionsekvenserna blir intressanta, även om alla sorter är snyggt gjorda.

Ezra och Kanan fortsätter att utforska Jedi-kraften och säsongen bjuder på olika specialavsnitt där de andra karaktärerna står i fokus, till och med droiden Chopper som hittar en sorts kompis... Dessutom tillkommer några nya karaktärer, Ahsoka som dök upp i slutet av förra säsongen, samt klonen Rex som plockas upp tidigt i denna.

Även om jag upplever det lite svårare att hålla intresset vid liv så ska jag inte hymla med att säsongen inleds och avslutas med två riktigt bra dubbelavsnitt där omslagspojken Darth Vader har stor betydelse, och det är ju en minst sagt karismatisk karaktär. Dessutom figurerar ett annat känt tvåfärgat ansikte i de sista avsnitten som sätter lite extra lyxig prägel på finalen. Här blir det mer klassiskt lasersvärdsvevande och inte uddlöst pang-pang i rymden. Star Wars-känslan ökar markant.

Denna ram räddar säsongen helt klart. "Star Wars Rebels" är fortfarande en bra del av franchisen men jag tappar intresset lite. Ett tydligare fokus är vad jag vill se i nästa omgång, för när serien är bra är den riktigt bra.

Säsongen matchar sin föregångare i extramaterialsväg. Korta och välgjorda bakomfilmer till varje avsnitts presenteras av käcka Andi Gutierrez från starwars.com och precis som sist är det helt rätt tonläge på dessa bakomfilmer. De har glimten i ögat men är samtidigt väldigt seriösa sett till sitt innehåll där det läggs mycket tid på att förklara hur allting hänger ihop med hela Star Wars-mytologin. Nördigt och bra på samma gång.

På sista skivan finns en liten film som berättar om påskägg i avsnitten. Kul komplement som även det visar hur seriöst skaparna tar på sitt arbete.

1. En riktigt klassisk karaktär dyker upp under säsongens gång. Det är prinsessan Leia i en yngre upplaga som sammanstrålar med rebellerna i ett avsnitt. Givetvis ser karaktären ut som vi minns Leia från originaltrilogin. Rösten görs dock inte av Carrie Fischer.

2. Många designer blickar tillbaka på de ursprungliga konceptskisser som Ralph McQuarrie gjorde under det tidiga 70-talet (bland annat är Zeb och Chopper designade efter koncepten till Chewbacca och R2-D2), till exempel är ovan nämnda Leia klädd exakt som på McQuarries teckningar. Som ett extra påskägg har en karaktär i säsongen fått ärva tecknarens efternamn.

3. Avsnitten har både svenskt och engelskt tal, och till det engelska talet finns textning - på engelska.

ANDERS JAKOBSON (2016-10-20)