Urvattnat pang-pang med vampyrer

Sex säsonger av "The Walking Dead" och andra liknande serier/filmer har gjort konceptet med beväpnade människor som slåss mot mänskliga monster aningens urvattnat. Därför har jag svårt att engagera mig i "Daylight's End" som faktiskt känns som ett extralångt avsnitt av zombieserien. Fast här handlar det inte om de levande döda utan om vampyrvarelser (därav syftningen till dagsljus i filmens titel).

En smitta har förvandlat större delen av mänskligheten till blodtörstiga vampyrer och bla bla bla - ja, ni vet: det här upplägget kan vi vid det här laget.

I en lång inledning träffar vi Rourke (Johnny Strong), en välsnidad och effektiv vampyrdräpare som drivs av personliga skäl och inte tänker lägga vapnen på hyllan i första taget. Hans vägar korsas med en grupp ledd av Frank Hill (Lance Henriksen) som initialt inte riktigt vågar lita på denna ensamma, tysta typ, men sen verkligen behöver hans hjälp när situationen drastiskt blir allt mer allvarlig. Rourke har dock noterat en figur i myllret av vampyrer som han identifierar som alfaledaren och lägger fram en teori om att allting kommer att bli avsevärt bättre om de gemensamt slår ut honom, men gruppens prioriteringar är annorlunda.

Det finns förstås likheter med "I am Legend" och den utmärkta indiefilmen "Stake Land" som också innehöll en karismatisk hjältefigur i jakt efter en speciell vampyr. Den filmen är mycket bättre än "Daylight's End" som bjuder på alldeles för mycket militäriskt pang-pang för att det ska bli intressant. Jag tycker heller inte att Johnny Strongs karaktär är något mer än en ganska generisk, tyst actionhjälte.

På plussidan kan man väl i alla fall konstatera att filmen är hyfsat välgjord, men dessvärre passerar den snabbt genom ögonen och in i korttidsminnet för att sedan försvinna likt dagsljuset förvandlar vampyrerna till rök och aska.

1. Ungefär 12 minuter hinner passera tills första repliken kommer.

2. Filmen släpptes som en interaktiv virtual reality-upplevelse för HTC Vive. Det konceptet låter bra mycket mer intressant och kittlande.

3. "Daylight's End" är regisserad av William Kaufman som tidigare gjort bland annat "The Prodigy" och "Sinners and Saints", där den senare också hade Johnny Strong i huvudrollen. Båda filmerna innehåller dessutom sin beskärda del av pang-pang...

ANDERS JAKOBSON (2016-11-08)