Vilse i en lövtunn metaforfilm

En man (Gérard Depardieu) vaknar upp en morgon, äter frukost och matar sin hund för att sedan packa ihop sina saker för att åka ut i skogen och jaga. Efter några timmar i skogen börjar han dock gå vilse och till slut vet han inte var han är och hur han hittar tillbaka till bilen. Med gradvis förvirring irrar han omkring och börjar tvivla på att han någonsin kommer att hitta hem.

Det här är en rätt märklig film från regissören Guillaume Nicloux. Det känns länge som att ingenting händer. Depardieu lufsar runt och dricker Schweppes och pratar med sig själv. Hunden försvinner, geväret blir stulet och ingenstans verkar det finnas en väg ut. Förklaringen är att det egentligen handlar om metaforer. Skogen han går vilse i är hans egen vardag och dess problem som han inte ser någon utväg från. På så sätt blir filmen mer intressant vid andra tittningen men inte ens då grips jag egentligen tag av temat eller mannen. Jag hade hoppats på en Depardieu i högform som kunnat ge en riktigt saftig föreställning och göra den här filmen riktigt intressant, men så blir det inte.

Det finns också flera saker som jag inte lyckas klura ut vad de betyder. Som den nakna kvinnan som dyker upp och antyder att hon blivit utsatt för en gruppvåldtäkt. Eller den ensamme kufen som lovar att leda honom ut ur skogen men sedan springer ifrån honom. Jag har mina gissningar förstås men det är långt ifrån glasklart. Nicloux film är både filosofisk och konstnärlig och kräver nog ett väldigt öppet sinne för att uppskattas.

I slutänden får jag inte den där fantastiska skådespelarinsatsen som jag hoppats på, den som verkligen kunnat lyfta och bära den här filmen. Depardieu är förvisso bra men får inte riktigt det utrymmet som behövs för att verkligen kunna skina. Därtill är hans karaktär alldeles för tunn. Filmens tema är intressant och kanske lite tänkvärd, men inte så att den dröjer sig kvar i mitt huvud. Jag konstaterar vad filmen vill visa och går sedan vidare ut ur den där skogen som, precis som allt annat i filmen, känns lövtunn.

Några trailers varav filmens trailer är en. Återigen en film man hade velat ha ett kommentarspår på.

1. En kommentar på forumet på IMDB uppger att Depardieu ser mer och mer uppblåst ut ju längre filmen går. Jag reagerade på att han såg så ruskigt stor ut men har inte lyckats hitta någon bekräftelse på att detta är något medvetet i filmen eller om han verkligen ser ut sån nu för tiden.

2. Frågan är om den där Schweppes-flaskan han halsar ur hela tiden betyder något i filmen eller om det bara är en av de fånigaste produktplaceringarna någonsin.

3. Regissören Niclouxs andra samarbete med Depardieu efter förra årets Cannes-bidrag "Valley of love".

THOMAS HELSING (2016-12-20)