En falsk värld som blir verkligare än tänkt

Tänk att kunna gå in i en värld där man kan göra vad man vill utan att det får några som helst konsekvenser. Att kunna begå brott som en superskurk eller bli hjälten som sätter stopp för superskurken. Allt utan minsta risk för egen skada. Vore inte det drömmen? Det tror i alla fall doktor Robert Ford som skapat Westworld. Hit kan alla som har pengar åka och kliva in i vad som bäst liknas med en nöjespark för vuxna. Hela parken består nämligen av värdar, eller en slags avancerade robotar som ser ut precis som människor. Med dessa kan besökaren göra vad han eller hon vill. Man kan döda dem, man kan bruka vilken typ av våld man vill, eller man kan ha en romans. Allt är upp till besökaren. När sen besöket är över samlas värdarna in och man lagar och återställer dem. Deras minne töms och dagen därpå är det som om allt händer igen.

Naturligtvis är detta kontroversiellt och långt ifrån alla besöker parken för att vara en hjälte. Men det är okej.. här. Problemen börjar dock när några av värdarna inte verkar bli ordentligt rensade inför varje omgång och ser saker som hänt dem tidigare, lite likt ett minne eller en dröm och den stora frågan nu är; kan de minnas? Kan de tänka själva? Har man gjort dem för smarta?

Jag gillar upplägget i serien och det går absolut inte att klaga på manusförfattarnas påhittighet. Man kastas fram och tillbaka och det är twister hit och twister dit och man vet snart inte vad som är sant och vad som är en historia i parken. Och det gillar jag. Twister som är bra utförda (som de är här) är bland det bästa man kan få som TV-tittare. Tyvärr så brister serien lite i logiken. Man har skapat dessa värdar vilket inte är gjort på en förmiddag men samtidigt kan man inte riktigt hålla koll på dem med den avancerade teknik man har? Känns lite ologiskt. Till seriens försvar ska det dock sägas att man förklarar de flesta av dessa saker innan säsongen är slut men det känns lite frustrerande under tiden. Kanske driver man det lite för långt.

En andra säsong kommer (vilket inte kan komma som en överraskning för någon som sett hur den första slutade) och tanken är att "Westworld" ska bli HBO:s nästa stora succé när "Game of Thrones" går i graven. Om den klarar av att ta den platsen låter jag vara osagt. Jag är inte helt övertygad, men heller inte helt främmande för tanken. Kanske vet vi mer efter säsong två?

Vi får en mängd bakom kulisserna-filmer. Allt från att vi får se hur man spelade in serien till extra genomgångar av de viktigaste scenerna till intervjuer med skådespelarna och skaparna av serien. Det enda problemet med att man gör massor av kortare dokumentärer är att man ofta har en förmåga att ha med samma klipp flera gånger. Så även här och det betyder att vi får höra samma sak om och om igen vilket känns lite tröttsamt. Då vore det bättre att göra en enda lång dokumentär men att man delar upp den i olika kapitel så man lätt kan hoppa fram till specifika delar om man inte vill se allt.

Men extramaterialet får klart godkänt och vi får lära oss en hel del om hur man gjorde serien, hur man tänkte och vad det innebar för skådespelarna.

1. I rollen som Robert Ford ser vi Anthony Hopkins och det är kul att se honom i en TV-serie.

2. Sugen på att besöka ett ställe som Westworld? Börja spara. Priset för en dag är $40 000.

3. Serien föregås av en filmversion (1973) och en TV-serie (1980). Hur mycket de har gemensamt låter jag dock vara osagt då jag inte sett någon av dem.

HANS-ÅKE LILJA (2017-12-05)
Antal skivor: 3
Tema: HBO-original
Realizing the dream: First week on the set or Westworld, Imagining the main title, The key to the chords, Gag reel, Welcome to Westworld, Crafting the narrative, An invitation to the set, About the series, Reality of A.I.: Westworld & The big moment (featurettes)
RECENSERAT DENNA DAG (17/4):