En infiltratör med många bollar i luften

Robert Mazur jobbar som infiltratör. När vi kommer in i filmen har han just avslutat ett jobb och får chansen att dra sig tillbaka eller fortsätta. Han väljer att fortsätta och ger sig efter Escobars folk. Det är dock inte helt enkelt att å ena sidan ha familj och andra sidan leva som en pengatvättare med stort inflytande och obegränsat med pengar. Men Mazur gör ett bra jobb även om familjen blir lidande. Vi får se hur han nestlar sig in och mer och mer vinner gangsternas förtroende. Emellanåt känns det lite som om det går väldigt lätt men å andra sidan får man köpa det. Filmen är redan nu två timmar lång och skulle man visa alla förberedelser skulle den säkert bli det dubbla.

Mazur spelas av Bryan Cranston och han gör en strålande insats. Precis som i "Breaking Bad" är han en mjuk familjefar samtidigt som han kan vara ganska hänsynslös när han jobbar under täckmantel. Som partner har han Emir Abreu som spelas av John Leguizamo som de flesta säkert känner igen från en mängd andra filmer. Även han är perfekt i sin roll som gangster.

Filmen är som sagt rätt lång men den känns aldrig tråkig. Det händer hela tiden saker och Mazur får kämpa för att hålla ihop alla delar av sitt liv. Handlingen utspelar sig 1985 så mobiltelefonerna är stora som skokartonger och internet är det ingen som hört talas om. Och jag gillar det. Precis som i "The Americans" tvingas man ta andra vägar för saker som vi i dag upplever som självklara. Det går tillexempel inte bara att Googla när man behöver information. Man får snällt leta på annat sätt.

"The Infiltrator" bygger på en sann historia och i eftertexten får vi se vad som hände alla de inblandade efter att det som händer i filmen skett. Jag vet att en del inte alls gillar detta men jag tycker det dels är intressant och dels ökar känslan för att detta verkligen hänt. Jag inser ju också att man förmodligen spätt på historien för att göra den mer intressant men det gör inget. Jag gillar ändå när man får känslan för att detta hänt på riktigt och det får man här.

1. Filmen bygger på boken "The Infiltrator: My Secret Life Inside the Dirty Banks Behind Pablo Escobar's Medellin Cartel" av Robert Mazur.

2. Otroligt synd att man inte inkluderade bakom kulisserna-material som tog upp de verkliga händelserna och kanske en intervju med den riktige Mazur.

3. Det finns många detaljer som man missat. Bland annat har man med musik och skyltar som inte fanns 1985 i filmen.