Förutsägbart med irriterande klippning

TV-filmsmakare måste ha ett jäkla komplex alltså. De måste känna att de inte riktigt gör "riktig" film, men ändå försöker de så gott det går. HD-tekniken har helt klart förbättrat bildkvaliteten och gjort det mer likt riktig film, men ändå är det något som avslöjar det direkt.

"The Deal" känns väldigt mycket TV-serie. Inte till formen kanske, men känslan finns där. Som ett extralångt avsnitt av någon sådan där "CSI"-aktig serie som går på någon av de mindre kanalerna. Gärna i en lite exotisk miljö. Filmen börjar i Miami men utspelar sig till 90% i Spanien (och är följdaktligen en spansk produktion).

Amerikanskan Laura förlorar både man och dotter när deras spanska vingård sprängs i luften. Interpol låser snabbt polisutredeningen och en man från amerikanska ambassaden börjar rota i det hela. Han säger att det var en mordbrand. Plötsligt dyker Lauras man upp livs levande men försvinner lika snabbt. Detta får dock Laura att tro att även dottern Christie fortfarande är vid liv och utredningen avancerar. Men ju mer hon rotar i det hela ju mer förvirrande blir hennes bild av sin man. Han har haft något samröre med den Columbianska maffian (vilket avslöjas i filmens inledning) och vad är Interpols roll i det hela?

Filmmakarna, och speciellt filmens klippare, har tagit till alla trick i historien som finns för att försöka få fason på filmen och göra den mer "riktig", men jag ser snabbt igenom det. Den avancerade klippningen blir väldigt snabbt irriterande, men funkar ibland, till exempel när Laura har sorg och ser glimtar av sina förlorade familjemedlemmar. Men när kameran plötsligt blir väldigt skakig när det är lite stressigt och komplicerat så behöver man inte vara utbildad filmvetare för att förstå filmens bildspråk. Det blir bara parodiskt och stereotypt till slut.

Mer stereotypt är filmens alla goda och onda hårdingar som verkligen följer en sedan länge uttjatad mall. Skådespeleriet i sig är verkligen inget märkvärdigt - Penolope Ann Miller i den kvinnliga huvudrollen är tämligen blek och Henry Thomas (en gång Ellliot i "E.T.") verkar vara en sådan där skådis som aldrig får fart på sin karriär.

Ett par bra saker finns dock. Filmen lyckas väldigt väl med att lura tittaren om vilka karaktärerna verkligen är, och en timme in i filmen händer något oväntat som jag inte alls kunde förutse i denna annars ganska förutsägbara film. Upplösningen, där filmens samtliga inblandade, samlas på ett och samma ställe är verkligen pricken över i:et när det gäller det stora misslyckande med att försöka föreställa en "riktig film".

Inget, förutom några trailers till andra filmer.

1. Högt upp på regellistan hos filmskolan: Håll er borta från barn och djur. Tyvärr kan det vara svårt för plottens skull, men Eloisa Bennetts som spelar dottern Christie säger sina repliker med obefintlig trovärdighet.

2. Veteranen Dean Stockwell - som spelar Interpolagenten - var för länge sedan med i King-filmatiseringen "Langoljärerna". Henry Thomas har nyligen varit med i två King-filmatiseringar - "Desperation" och "Nightmares & Dreamscapes" (samtliga TV-produktioner). Med tanke på att det finns 100-tals King-filmatiseringar är det inte så konstigt, men lite roligt i alla fall.

3. Filmen innehåller en oväntat rafflande och fräckt filmad biljakt genom spanska gator och torg. Helt klart filmens bästa scen som utan tvekan hade funkat i vilken Hollywood-produktion som helst. Varför lyckades de där när resten blev så wannabe-mässigt?

ANDERS JAKOBSON (2007-09-27)