Mellanmjölksvariant av American Pie

Nora (Zoey Deutch), Andy (Nicholas Braun), Spice (Israel Broussard) och The Lion (Mateo Arias) har under sin uppväxt varit de duktiga barnen som studerat hårt i stället för att festa. När de på kvällen samma dag de tagit examen inte blir inbjudna till något fest utan i stället blir sittande i en bil drickande milkshakes bestämmer de sig för att det måste bli en ändring. Innan hösten och därmed college kommer ska de leva på riktigt. Gemensamt tar de beslutet att säga "ja" till allting som kommer deras väg under sommaren.

"Good Kids" är historien om fyra ungdomar som under en sommar hittar sig själva genom alkohol, droger och sex. Trots att förpackningen känns lite tråkig, är det en coming of age-film som sköter sina minuter av underhållning. Mer än så är det dock inte. Den där korta stunden då det faktiskt ser ut som att historien ska få ett lite större djup och en ordentlig konflikt så löser allt sig väldigt fort. Därmed känner jag som åskådare aldrig att jag kommer helt in i filmen, men blir därför heller inte missnöjd när det inte kommer något ordentligt avslut.

Någonting jag har lite problem med är att de aldrig riktigt verkar kunna bestämma sig för om Nora och Andy ska vara tillsammans eller inte. Ganska direkt då Nora skaffar sin första pojkvän blir Andy svartsjuk då han själv gillar henne. Han gör dock ingenting åt detta, utan är endast lite sur under några väl valda delar i filmen. Sen försvinner detta, de är bara kompisar och ingenting annat, för att mot slutet plockas upp igen. Det blir en dramaturgisk del som bara är med för att det är vanligt i den här typen av film, men sanningen är att filmen skulle ha varit betydligt bättre om detta antingen togs bort helt eller fördjupades och lades i fokus.

Söker man en film om ungdomar som försöker hitta sig själva, utan någon större lärdom eller behov av att tänka så mycket så är detta absolut en film att se. Det är dock ingenting som har ett behov av att stå på listan över filmer som borde stå i DVD-hyllan.

Som extramaterial finns det ett gäng trailers som inte har särskilt mycket med filmen att göra. Det går precis lika bra att gå in på IMDB och själv klicka fram till de genrer man är intresserad av och ger därmed inget mervärde till denna DVD.

1. Manusförfattaren och regissören Chris McCoy ska enligt uppgifter ha gjort en av omskrivningarna av "Guardians of the Galaxy". Då det inte var den slutgiltiga versionen har han dock inte fått något erkännande för det.

2. Fanns på "The Black List" år 2011 som det mest omtyckta manuset som inte blev gjort.

3. Delvis producerad av producenterna bakom "American Pie".

EMMA ÅKERLIND (2017-02-20)